* Tematické okruhy: 1. Tělo a tělesné schéma. 2.
Zvláštnosti ve vývoji osob s tělesným postižením. 3. Fyziologie a patologie hybné soustavy. 4.
Somatické vady a onemocnění se závažnými edukačními důsledky: 4. Dětská mozková obrna. 5.
Dětská obrna. 6. Onemocnění nervového systému. 7.
Metabolická onemocnění. 8. Kolagenózy a revmatická horečka. 9.
Vrozené vady lebky. 10. Vrozené vady páteře. 11.
Degenerativní svalová onemocnění. 12. Epilepsie. 13.
Myšlenkový přínos osobností, které utvářely českou somatopedii. 14. Vojtova reflexní terapie, Bobathova metoda, synergická reflexní terapie a další. 15.
Koncepce kvality života osob s tělesným postižením. 16. Tělesně postižené dítě v rodině. 17.
Nemoc a její stádia. 18. Ergoterapie versus pracovní výchova. 19.
Soběstačnost jedinců s tělesným postižením. 20. Legislativa. 21.
Plán mobility. 22. Raná péče o děti s tělesným postižením. 23.
Vzdělávací systém se zaměřením na jedince s tělesným postižením. 24. Léčebná pedagogika. 25.
Systém paliativní péče v České republice. 26. Zahraniční trendy v systému péče o jedince s tělesným postižením. 27.
Péče o jedince s tělesným postižením po 26. roku života. 28. Sexualita lidí s tělesným postižením.
Předmět navazuje a rozšiřuje Základy somatopedie. Seznamuje studenty s užším okruhem somatopedick é problematiky. Pilíř tvoří konkrétní orgánové a funkční poruchy, dále se studenti seznámí se sociální politikou státu zaměřenou na jedince s tělesným postižením, osvojí si stěžejní legislativní ustanovení.
Významná část předmětu se věnuje možnostem vzdělávání dětí s tělesným postižením v rámci školského systému
České republiky a jejich následnému pracovnímu uplatnění. Studenti také získají přehled o alternativních terapiích uplatňujících se při ovlivňování jednotlivých somatických postižení