Obsah výuky:
Autismus - pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání
žáků s autismem, program TEACCH). Specifika práce s autisty.
Demence. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy.
Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací.
Současné trendy psychopedie. Celoživotní vzdělávání. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob s mentální retardací.
Předškolní výchova dítěte s mentální retardací.
Dospělost jedinců s mentální retardací.
Teorie edukace osob s mentální retardací. Didaktické zásady, metody a formy používané při edukaci žáků s mentální retardací. Základy metodiky jednotlivých předmětů s důrazem na tělesnou výchovu.
Agrese, agresivita. Šikana. Preventivní programy. Peer-programy.
Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých. Legislativa.
Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty?).
Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání).
Alkoholismus, tabakismus, gamblerismus.
Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie.
Menšiny, migranti, problematika uprchlictví. Interkulturní výchova a vzdělávání.
Návštěva ?auti-třídy?.
Rozvoj osobnosti mentálně postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení.
Videoprojekce (problematika integrace dětí s Downovým syndromem do běžných škol, Camphillské hnutí).
Návštěva Prevcentra.
Beseda s odborníkem na téma šikany.
Videoprojekce (problematika alkoholismu).
Interkulturní výchova - praktická cvičení.
Charakteristika:
Předmět se zabývá vybranými tématy z oblasti psychopedie a etopedie, prohlubuje znalosti posluchačů z oblasti platné legislativy vztahující se k osobám s mentální retardací a poruchami chování, hlouběji proniká do problematiky zejména péče, výchovy a vzdělávání jedinců s mentální retardací.