Charles Explorer logo
🇨🇿

Oftalmopedie a surdopedie

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PZTV029N

Sylabus

Přednášky:

1. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku. Raná péče.

2. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost jedince.

3. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Citová a sexuální výchova. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým.

4. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím.

5. Teorie edukace osob se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením.

8. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením.

9. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením.

10. Český jazyk v komunikaci neslyšících, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka.

11. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát, metodika práce se sluchadly.

12. Teorie edukace osob se sluchovým postižením. Systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu. Čtení a psaní sluchově postižených.

13. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči. Možnost využívání tlumočení do znakového jazyka.

14. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením. Semináře:

1. Návštěva mateřské školy pro děti se zrakovým postižením.

2. Beseda se zaměstnancem Střediska rané péče.

3. Rozvoj osobnosti zrakově postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení.

4. Návštěva Rehabilitačního a rekvalifikačního střediska Praha - Dědina.

5. Praktické použití pomůcek pro čtení a psaní u jedinců se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.

7. Vycházka do centra města - architektonické bariéry, úpravy prostředí, cestování osob se zrakovým postižením.

8. Návštěva logopedické poradny.

9. Logopedická cvičení pro sluchově postižené - ukázky, praktická cvičení.

10. Návštěva mateřské školy pro děti se sluchovým postižením.

11. Beseda s člověkem se sluchovým postižením.

12. Seznámení se znakovou řečí - praktická cvičení.

13. Znaková řeč v praxi - terminologie z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.

14. Videoprojekce (divadlo sluchově postižených), próza a poezie sluchově postižených.

Anotace

Základní termíny oboru, základní informace o osobnosti zrakově postiženého člověka, charakteristika jeho vnímání a důsledků plynoucích ze zrakového postižení, vývoj a stav vzdělávání, pracovního a sociálního uplatnění zrakově postižených u nás i ve světě.