Přednášky:
1. Úvod do předmětu, kineziologie jako nauka o účelově řízeném pohybu člověka, základní pojmy.
2. Struktury pohybového systému a jejich provázanost.
3. Funkce pohybového systému (hrubá a jemná motorika, postura a lokomoce).
4. Řízení pohybu (funkce CNS při řízení pohybu).
5. Pohybový vývoj v raném dětském věku (0 - 3 měsíce) + foto a video dokumentace.
6. Pohybový vývoj v prvním roce života (posturální aktivita a reaktibilita, lokomoční stadia, dynamika nepodmíněných reflexů).
7. Zm ěny pohybového systému v jednotlivých životních etapách.
8. Poruchy pohybového systému jako civilizační onemocnění (hypoaktivita, stres, pohybová chudost).
9. Funkční přístup při hodnocení poruch pohybového systému.
10. Problematika motorického vývoje a jeho vztahu k pohybovým poruchám.
11. Význam pohybu v prevenci pohybových poruch.
12. Význam držení těla v prevenci pohybových poruch (jednotlivé názorové směry,postupy posturální korekce).
13. Význam psychohygieny v prevenci pohybových poruch.
14. Zásady konstrukce programů primární i sekundární prevence pohybových poruch. Semináře:
1. -
2. ADL (nácvik ergonomického provádění běžných denních činností - sed, stoj, chůze, vstávání).
3. -
4. Dechová cvičení.
5. -
6. Jóga.
7. -
8. Alexanderova metoda.
9. -
10. Feldenkraisova metoda.
11. -
12. Psychorehabilitační postupy.
13. -
14. Prezentace seminárních prací studentů na zadaná témata.
Předmět seznamuje studenty s funkcemi pohybového systému. Pohyb a držení těla patří k základním životním projevům jedince.
Odráží biologický i mentální věk jedince, funkční zdatnost, psychický stav i případnou patologii. Porozumění vzniku a vývoji individuálních pohybových programů za normálních i patologických podmínek je nezbytnou podmínkou pro práci učitelů tělesné výchovy, vychovatelů a trenérů a to zejména tam, kde se setkávají s pohybovou patologií.
Dále se předmět zaměřuje na problematiku primární i sekundární prevence poruch pohybového systému. Kromě vlastních zásad a postupů, poukazuje na psychosomatické vztahy poruch pohybového systému, na možnosti ovlivnění pohybového systému prostřednictvím psychiky.
Studenti se naučí konkrétní vyučovací postupy.