Charles Explorer logo
🇬🇧

Special pedagogy I

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV156

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s mentální retardací u nás a v zahraničí. Významné osobnosti psychopedie. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací.

2. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace. Charakteristika jednotlivých stupňů. Demence.

3. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy.

4. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací. Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Legislativní opatření.

5. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Rodina a dítě s mentální retardací. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací (Camphillské hnutí).

6. Předprofesní a profesní příprava. Podporované zaměstnávání. Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací ? zácvikové kurzy, chráněné dílny, chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna, rekvalifikace, pracovní rehabilitace. Celoživotní vzdělávání. Současné trendy psychopedie. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob s mentální retardací.

7. Diagnostika psychopedická. Obsah, metody diagnostiky. Anamnéza vstupní, průběžná, výstupní. Analýza produktů a výsledků činnosti. Teorie edukace osob s mentální retardací. Didaktické zásady, metody a formy používané při edukaci žáků s mentální retardací. Základy metodiky jednotlivých předmětů.

8. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie.

9. Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie poruch chování. Specifické poruchy chování (LMD/ADD, ADHD). Agrese, agresivita. Šikana.

10. Ústavní a ochranná výchova. Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých. Legislativa. Edukace žáků s poruchami chování. Peer programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování. Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty?).

11. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Prostituce, pornografie, dětská pornografie.

12. Patologické závislosti - pojetí, terminologie. Akutní intoxikace, zneužívání, syndrom závislosti na návykových látkách. Toxikomanie ? prevence, přehled drog, ucelený systém péče o závislé jedince. Alkoholismus, tabakismus, gamblerismus.

13. Problematika bezdomovectví, azylové domy, děti ulice, prostituce, obchod se ženami. Menšiny, migranti, problematika uprchlictví. Interkulturní výchova a vzdělávání.

14. Vězeňství. Programy zacházení. System alternativních trestů. Viktimologie.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání osob s mentální retardací. Definuje a klasifikuje mentální retardaci, charakterizuje osobnost jedince s mentální retardací, předkládá postupy diagnostiky a výchovné péče o tyto osoby, řeší otázky dospělosti.

Dále nahlíží do všech různých oblastí etopedie, zabývá se klasifikací a etiologiií poruch chování, ústavní a ochrannou výchovou, patologickými závislostmi, bezdomovectvím a vězeňstvím v ČR.