1. Vymezení a charakteristika somatopedie jako vědního oboru. Terminologie. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. Historie péče o jedince s tělesným postižením. Významné osobnosti oboru.
2. Etiologie a klasifikace tělesných vad a poruch. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. Specifika práce s tělesně postiženými. Kompenzační pomůcky. Ortopedické, protetické a techické pomůcky.
3. Raná péče pro rodiny s tělesně postiženým dítětem. Systém vzdělávání žáků s tělesným postižením. Rehabilitační stacionáře. Předmět dorozumívací dovednosti. Integrace žáků a studentů s tělesným postižením. Předprofesní a profesní příprava. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních (při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách). Herní terapie, herní specialista. Respitní péče.
4. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - amputace, deformace, parézy, míšní léze, degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy), Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie (myopatie), poúrazové stavy.
5. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - centrální a periferní obrny u dětí, DMO, centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna (poliomyelitis).
6. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). Chronické nemoci a jejich vliv na edukaci a profesní přípravu jedinců (epilepsie, astma).
7. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace.
8. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace. Hluchoslepota, organizace pro jedince s hluchoslepotou (LORM, Via, Záblesk, Klub přátel červenobílé hole), komunikační systémy osob s hluchoslepotou (mluvená řeč, prstová abeceda, Braillovo písmo, Lormova abeceda, daktylografie, znakový jazyk, taktilní podoba znakového jazyka). Augmentativní a alternativní komunikace ? charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
9. Základní terminologie ve speciální pedagogice. Současné světové trendy speciální pedagogiky. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. Poradenská diagnostika a intervence (raná intervence, PPP, SPC, IPPP, SVP). Školní poradenská pracoviště. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav (vzhledem k zaměstnavatelům).
10. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Rámcové podmínky pro integrativní/inkluzivní výchovu a vzdělávání (školský zákon, vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., č. 48/2005 Sb., individuální vzdělávací plán, podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole). Speciálně pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky).
11. Strategie ve vzděláván í minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.
12. Terapie ve speciálně pedagogické péči ? léčebná rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, ergoterapie, zooterapie: hipoterapie a canisterapie, arteterapie, muzikoterapie, dramatoterapie, taneční a pohybová terapie, biblioterapie, snoezelen).
13. Specifické vývojové poruchy učení ? pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie). Legislativa. Postavení dítěte s SPU v rodině a ve škole (organizace péče a vzdělávání žáků s SPU, hodnocení a klasifikace, postoje učitelů, spolužáků, rodičů k dítěti s SPU).
14. Autismus ? pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání žáků s autismem, program TEACCH). Specifika práce s autisty.
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání osob s tělesným postižením. Charakterizuje vybrané druhy tělesného postižení, onemocnění a zdravotního oslabení, seznamuje s diagnostikou motoriky a známými rehabilitačními postupy.
Dále se zabývá obecnými základy a terapií ve speciální pedagogice, otázkou vzdělávání a výchovy jedinců s kombinovanými vadami, autismem, specifickými poruchami učení a sociokulturním handicapem.