Obsah výuky: Přednášky:
1. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s mentální retardací u nás a v zahraničí. Významné osobnosti psychopedie. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací.
2. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace. Charakteristika jednotlivých stupňů.
3. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace.
4. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací. Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Legislativní opatření.
5. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Rodina a dítě s mentální retardací.
6. Předprofesní a profesní příprava osob s mentální retardací. Podporované zaměstnávání. Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací - zácvikové kurzy, chráněné dílny, chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna, rekvalifikace, pracovní rehabilitace.
7. Psychopedická diagnostika. Obsah, metody diagnostiky.
8. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie.
9. Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie poruch chování.
10. Specifické poruchy chování (LMD/ADD, ADHD).
11. Ústavní a ochranná výchova. Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Edukace žáků s poruchami chování. Peer programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování.
12. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže.
13. Patologické závislosti - pojetí, terminologie. Akutní intoxikace, zneužívání, syndrom závislosti na návykových látkách. Toxikomanie - prevence, přehled drog, ucelený systém péče o závislé jedince.
14. Problematika bezdomovectví, azylové domy, děti ulice, prostituce, obchod se ženami. Semináře:
1. Návštěva základn í školy praktické.
2. Návštěva základní školy speciální.
3. Exkurze do chráněné dílny.
4. Návštěva odborného učiliště.
5. Návštěva ústavu sociální péče pro mentálně postižené.
6. Diagnostika jedince s mentální retardací v praxi.
7. Rozvoj osobnosti dítěte s mentální retardací - ukázky, praktická cvičení.
8. Videoprojekce (problematika ADHD).
9. Beseda s odborníkem na téma drogy.
10. Návštěva diagnostického ústavu.
11. Návštěva dětského domova.
12. Návštěva školy pro děti s poruchami chování.
13. Videoprojekce (problematika závislostí).
14. Videoprojekce (problematika bezdomovectví).
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání osob s mentální retardací. Definuje a klasifikuje mentální retardaci, charakterizuje osobnost jedince s mentální retardací, předkládá postupy diagnostiky a výchovné péče o tyto osoby, řeší otázky dospělosti. Dále nahlíží do všech různých oblastí etopedie, zabývá se klasifikací a etiologií poruch chování, ústavní a ochrannou výchovou, patologickými závislostmi, bezdomovectvím a vězeňstvím v ČR.
V rámci cvičení a exkurzí mají posluchači možnost praktické zkušenosti s jedinci s mentální retardací, popř. poruchami chování.