Obsah výuky
1. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s mentální retardací u nás a v zahraničí. Významné osobnosti psychopedie. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací.
2. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace. Charakteristika jednotlivých stupňů.
3. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace.
4. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací. Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Legislativní opatření.
5. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Rodina a dítě s mentální retardací.
6. Předprofesní a profesní příprava osob s mentální retardací. Podporované zaměstnávání. Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací - zácvikové kurzy, chráněné dílny, chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna, rekvalifikace, pracovní rehabilitace.
7. Psychopedická diagnostika. Obsah, metody diagnostiky.
8. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie.
9. Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie poruch chování.
10. Specifické poruchy chování (LMD/ADD, ADHD).
11. Ústavní a ochranná výchova. Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Edukace žáků s poruchami chování. Peer programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování.
12. Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže.
13. Patologické závislosti - pojetí, terminologie. Akutní intoxikace, zneužívání, syndrom závislosti na návykových látkách. Toxikomanie - prevence, přehled drog, ucelený systém péče o závislé jedince.
14. Problematika bezdomovectví, azylové domy, děti ulice, prostituce, obchod se ženami.
Basic knowledge of the treatment, rehabilitation, education, socialisation and integration of physically handicapped, ill and debilitated youth.