Obsah výuky: Přednášky:
1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
2. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením.
3. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Edukace v běžné a speciální škole. Adolescence jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání.
4. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí.
5. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad a poruch. Důsledky a prevence sluchových vad. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky.
6. Komunikace osob se sluchovým postižením.
7. Raná péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou. Rodina jedince se sluchovým postižením. Včasná sluchově řečová výchova. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Semináře:
1. Návštěva školy pro děti se zrakovým postižením (základní škola, základní škola praktická, praktická škola).
2. Písmo zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.
3. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.
4. Reedukace a kompenzace zraku - praktická cvičení.
5. Návštěva školy pro děti se sluchovým postižením.
6. Reedukace a kompenzace sluchu - praktická cvičení.
7. Videoprojekce (dokument o nevidomých, raná péče).
Základní termíny oboru, základní informace o osobnosti zrakově postiženého člověka, charakteristika jeho vnímání a důsledků plynoucích ze zrakového postižení, vývoj a stav vzdělávání, pracovního a sociálního uplatnění zrakově postižených u nás i ve světě.