Přednášky ZTV
1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle ZTV. Kategorie zdravotních oslabení.
2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha ZTV v primární a sekundární prevenci a kompenzaci zdravotního znevýhodnění. Pohyb a význam jeho kvality.
3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.
4. Svalová dysbalance, základní pohybové stereotypy, testování a diagnostika poruch hybného systému.
5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita. +
6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.
7. Ostatní interní oslabení - metabolická, gynekologická, smyslová neurologická a neuropsychická) jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Semináře a cvičení
1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK → nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I. - Cvičení v ZP - leh (záda, bok, břicho) - uvolnění kloubních struktur a protažení. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lI. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení v základní poloze - leh (záda, bok, břicho) - posílení
3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lII. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení - základní poloha sed (všechny varianty) - uvolnění, protažení, posílení
4. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lV. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení - základní poloha klek / vzpor klečmo - uvolnění, protažení, posílení
5. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů V. Diagnostika VDT. - Cvičení - základní poloha stoj - uvolnění, protažení, posílení - Cvičení ve dvojicích - vázané tvary (pomůcky i bez) - Praktická diagnostika VDT
6. Problematika vad nohy - vliv na pohybový systém člověka a uplatnění cvičení při zdravotním oslabení - Cvičení na plochonoží - stimulace, facilitace, hry, kreativita Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. - Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla a jejich využití pro různé kategorie oslabení.
8. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu. - Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla a při lokomoci - Prvky dětské jógy
9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace a jejich využití pro různé kategorie oslabení.
10. Cvičení koordinační a rovnovážná a jejich využití pro různé kategorie oslabení.
11. Využití cvičebních pomůcek l. v ZTV, PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.
12. Využití cvičebních pomůcek ll. ve zdravotní TV. , PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.
13. Využití netradičních pomůcek v ZTV. PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.
14. Metodické výstupy - dokončení, zápočty
Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslaben í, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory.
Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.