Přednášky:
1. Úvod do problematiky. Základní terminologie. Definice a rozdělení zdravotních postižení. Psychosociální aspekty zdravotního postižení a aplikovaných pohybových aktivit. Důležitost komunikace v práci s osobami se specifickými potřebami.
2. Problematika integrace a inkluze v tělovýchově a sportu. Adaptace pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami. Základní principy komunikace s osobami na invalidním vozíku. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
3. Základní principy komunikace s osobami zrakově jinak disponovanými. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Základní principy komunikace s osobami nedoslýchavými a neslyšícími. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
4. Základní principy komunikace s osobami s postižením intelektu a s osobami s poruchou autistického spektra. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Augmentativní a alternativní formy komunikace.
5. Základní principy komunikace s osobami s poruchami učení. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Základní principy komunikace s osobami s poruchami řeči. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
6. Základní principy komunikace s osobami se sociokulturním znevýhodněním. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Základní principy komunikace s osobami seniorského věku. Specifika pohybových aktivit pro seniory.
Předmět představuje základní východiska komunikace, edukace a pohybových aktivit u osob se specifickými potřebami (OSP). Zabývá se různými aspekty jednotlivých typů zdravotních postižení a sociokulturního znevýhodnění, přičemž klade důraz na správnou komunikaci s OSP.
Pro pedagogy všech stupňů škol je důležitým základem pro porozumění jinakosti žáků se speciálními potřebami.