Tematické okruhy:
1. Psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením.
2. Komorbidita a mentální postižení.
3. Dětská mozková obrna.
4. Downův syndrom.
5. Pseudooligofrenie.
6. Pervazivní vývojové poruchy.
7. Specifika vzdělávání a socializace dětí, mládeže a dospělých osob s mentálním postižením.
8. Rodina s mentálně postiženým dítětem.
9. Sexualita a jedinec s mentálním postižením.
10. Péče o jedince s mentálním postižením po
26. roku života.
11. Politika státu vůči občanům se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním.
12. Národní plán vyrovnávání příležitostí.
13. Disharmonický vývoj osobnosti a morální zrání.
14. Asociální, antisociální, disociální osobnost.
15. Hyperkinetická porucha osobnosti a další.
16. Klasifikace návykových látek.
17. Závislostní chování.
18. Nové formy závislostního chování.
19. Biologické, psychické a sociální souvislosti zneužívání návykových látek.
20. Institucionální péče.
21. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (syndrom „CAN“).
22. Náhradní rodinná péče, pedagogicko-psychologické poradenství.
23. Sanace rodiny.
24. Probační a mediační služba.
25. Zacházení s mladistvými pachateli, tresty, alternativní tresty.
26. Vězeňství v České republice (vnitřní a vnější diferenciace).
27. Psychoterapeutické přístupy v etopedii.
28. Legislativa. Fenomén bezdomovectví v České republice.
Předmět navazuje na Základy psychopedie a etopedie. Úzce se profiluje na konkrétní postižení z psychopedické oblasti a poruchy etopedického rázu. Věnuje se specifickým otázkám v rámci těchto vědních oborů a vytváří studentům odborné penzum informací pro jejich budoucí profesní působení v praxi.
Významná část předmětu se věnuje možnostem vzdělávání dětí s mentálním postižením v rámci školského systému České republiky a jejich následnému pracovnímu uplatnění. Podává přehled o intervenčních etopedických možnostech v rámci školských zařízení.
Studenti rovněž získají přehled o legislativě zast řešující tuto problematiku.