Přednášky:
1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle. Kategorie oslabení. Studijní materiály.
2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality.
3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.
4. Testování a diagnostika poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalová dysbalance.
5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita.
6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.
7. Ostatní interní oslabení, jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Věkové zvláštnosti a zdravotní TV. Semináře a cvičení:
1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací.
2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I.
3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II.
4. Metodické z ásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře.
5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin.
6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla.
7. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla.
8. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu.
9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I.
10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II.
11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy.
12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy.
13. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy.
14. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy.
15. Metodické výstupy - dokončení, zápočty
Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslabení, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory.
Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.