Seminář doprovází praxi ve sboru, kterou studenti/studentky ETF vykonají (popř. již vykonali) v období akademického roku 2023/24 (popř. jindy) v ČCE nebo v jiné církvi.
Cílem semináře je vést k reflexi farářského povolání a práce ve sboru, poskytnout prostor pro konzultaci přípravy na praxi a zejména příležitost pro kritickou reflexi a sebereflexi po vykonané praxi. Náplní seminárních setkání na ETF bude uvedení do tématu budování živého a misijně otevřeného sboru, rozhovor o klíčových aspektech sborového života a farářské práce, reflexe zkušeností získaných na praxi. Pro účely semináře studenti písemně vypracují reflexi života sboru a sebereflexi; tuto práci budou prezentovat při společném semináři.
Dnem konání semináře v AR 2023/24 bude čtvrtek v čase 16.50-18.20, a to on-line přes platformu ZOOM.
Témata jednotlivých sezení:
• Jak budovat živý a otevřený sbor? (12.10.2023) – Tabita Landová
• Radosti a výzvy farářského povolání (9.11.2023) – Ladislav Beneš
• Bohoslužby jako střed života sboru (14.12.2023) – Tabita Landová
• Sbor sloužící uvnitř i navenek (11.1.2024) – Ladislav Beneš
• Sbor jako učící (se) společenství (29.2.2024) – Ondřej Macek
• Co a jak kážeme? (21.3.2024) – Tabita Landová
• Pastorace lidí ve sboru – uvnitř i na okraji (25.4.2024) – Ondřej Macek
Úkol k praxi pro účely semináře na ETF UK:
Studenti písemně vypracují reflexi života sboru a sebereflexi; tuto svou práci budou prezentovat při společném semináři. Seznámí s ní rovněž vedoucího své praxe a k prezentaci vyjednají jeho souhlas. Písemná práce by měla zahrnout tyto oblasti:
• Kulturní rozbor:
Popsat „kulturu“ sboru: jak sbor chápe sebe sama a své poslání; k jakým hodnotám a vizím se viditelně hlásí (např. na sbor. webu, vitríně….); jakou pěstuje zbožnost; jaká je estetika a atmosféra prostředí sboru (fary, kostela…); jakou povahu mají vztahy, řízení a komunikace uvnitř sboru i navenek (s ekuménou, obcí, veřejností).
• Situační rozbor:
Popsat aktuální situaci sborového společenství z hlediska jeho odolnosti a práce se zdroji (lidskými i materiálními) při zvlád ání krizí a změn (jako jsou např. stárnutí sboru, úbytek členů, příchod nového faráře, úmrtí ve sboru, pandemie etc.).
• Reflexe života sboru:
Reflektovat život sboru ve světle jeho poslání v oblasti svědectví, bohoslužby, společenství a služby. Navrhnout podněty k jeho dalšímu rozvoji.
• Reflexe procesu praxe a sebereflexe:
Provést reflexi procesu praxe (co jsem se při praxi naučil/a) a zkušeností se sebou samým/samou (vnímání svých silných a slabých stránek). Pokusit se vytyčit své další vzdělávací potřeby.
Místo praxe si studenti domlouvají sami, a to následujícím způsobem: (1) členové ČCE tak učiní podáním žádosti na ústředí ČCE (kontaktní osobou je paní Monika Voženílková: vozenilkova@e-cirkev.cz); (2) ostatní studenti ETF se mohou obrátit s žádostí o pomoc s najitím vhodného sboru pro vykonání své praxe také na ústředí ČCE nebo na ústředí své církve. Praxe v ČCE bude po dohodě se Synodní radou ČCE umožněna i studentům, kteří nejsou „kandidáty služby v církvi“. Zajištění vhodného sboru pro konání praxe je vždy záležitosti oboustranné dohody, studentům na ně nevzniká automatický nárok zapsáním tohoto semináře.
Délka praxe: zpravidla tři týdny; nejvhodnějším časem pro vykonání praxe je období mezi semestry nebo velikonoční prázdniny, příp. září; volba termínu závisí také na možnostech faráře sboru, v němž bude praxe probíhat.
Náplň praxe (jak ji stanovuje ČCE):
V prvních dnech praxe probíhá seznámení praktikanta se sborem. Základním úkolem těchto dní je poznat sborový život a práci faráře v co největší šíři. Ve druhém a třetím týdnu je praktikant již pověřován konkrétními úkoly:
• Bohoslužebná shromáždění: v prvním týdnu by praktikant měl číst z Písma a posloužit modlitbou nebo doprovodem na hudební nástroj. Ve druhém nebo třetím týdnu je třeba, aby napsal kázání a alespoň jednou kázal. (Mentor se například může s praktikantem dohodnout, že druhou neděli praxe bude praktikant kázat své kázání ze starších zásob, zatímco pro třetí neděli připraví kázání nové.) Praktikant by měl alespoň jednou vést celé bohoslužby.
• Katechetická shromáždění: praktikant by měl vést biblickou hodinu pro děti, přispět programem při setkání mládeže či jiném generačním setkání (např. střední generace), určitě by si měl připravit výklad pro biblickou hodinu pro dospělé. V prvním týdnu může praktikant přispět částí programu, zatímco ve druhém a třetím týdnu by již měl samostatně vést některá katechetická shromáždění.
• Pastorační a jiná shromáždění – praktikant doprovází mentora (je-li to vhodné).
• Administrativní záležitosti – seznámení praktikanta s matrikami, hospodařením, sborovou kartotékou, administrativou atd.
(Zdroj: https://www.ustredicce.cz/rubrika/803-Ustredni-cirkevni-kancelar-Dokumenty-Bohoslovci-vikariat-a-jahenska-praxe/index.htm)