Náboženská pedagogika je interdisciplinární předmět na rozhraní oborů theologie a pedagogiky. Zabývá se vnímáním, analýzou a pojetím procesů náboženské výuky, učení a vývoje v kontextu společenských, kulturních a náboženských vztahů. Referenčními vědami náboženské pedagogiky jsou pedagogika, psychologie, sociologie, teologie a religionistika. Předmětem výzkumu a výuky náboženské pedagogiky jsou všechny oblasti náboženského učení od náboženské socializace v rodině, přes výuku ve škole a katechezi církví až po náboženský vývoj v průběhu života. Součástí předmětu je také teorie náboženského učení za měnících se sociálních podmínek, včetně historické perspektivy. Katechetika speciálně je oborem náboženské pedagogiky, který se zabývá vzdělávacímu procesy v církvi. Katechetika se zaměřuje na náboženské učení, které je závislé na vyznání.
Přednáška uvádí do této disciplíny.
Struktura přednášky: 1. základní pojmy, katechetika jako obor 2. náboženské učení a jeho didaktika 3. škola a církev jako nositelé vzdělání – historická perspektiva 4. základní koncepty katechetiky 20. a 21. století 5. didaktická analýza 6. učitel 7. metody 8. skupiny a oblasti katecheze z biografického hlediska