Čas v platonské tradici
Lenka Karfíková, Štěpán Špinka
ZS 2015/16 úterý 17,30 - 19,00
(FF, Nám. J. Palacha, místnost 225)
Kurs začíná 8. 10. 2015
Četba a výklad pasáží k problematice času v platonské tradici od Platona do pozdní antiky, včetně křesťanských autorů:
Platon, Timaios 37c6-39e2; Parmenides 151e-157b
Plotin, Enn. III,7(45),11-13 (O čase a věčnosti)
Porfyrios, Sentence 44
Calcidius, In Platonis Timaeum
Marius Victorinus, Adversus Arium, IV,15
Řehoř z Nyssy, In Ecclesiasten Homiliae, 6
Augustin, Confessiones, XI
Edice a překlady
• Platon, Timaeus (Platonis opera, IV), vyd. J. Burnet, Oxford 1902 (přetisk 1968).
• Platón, Parmenides (Platonis opera, II), vyd. J. Burnet, Oxford 1901 (přetisk 1967).
• Plotini Opera, ed. P. Henry - H.-R. Schwyzer, I, Oxford 19916.
• Plótínos, Věčnost, čas a duch, Praha 1995 (přeložil P. Rezek).
• Porfyrios, Sententiae, I-II, vyd. L. Brisson et alii, Paris 2005 (úvod, řecký text, francouzský i anglický překlad a obsáhlý komentář).
• Calcidius, In Platonis Timaeum, vyd. B. Bakhouche, I-II, Paris 2011.
• Marius Victorinus, Adversus Arium, vyd. P. Henry, Sources Chrétiennes, 68, Paris 1960; komentář P. Hadot, Sources Chrétiennes, 69, Paris 1960.
• Řehoř z Nyssy, In Ecclesiasten Homiliae, 6, vyd. P. Alexander, Gregorii Nysseni Opera, V, Leiden 1962.
• Augustin z Hippo, Confessionum libri XIII, vyd. L. Verheijen, Corpus Christianorum, Series Latina, 27, Turnhout 1981.
Další literatura
• R. Brague, Du temps chez Platon et Aristote : quatre études, Paris 1995.
• F. M. Cornford, Plato’s Cosmology, London, 1937.
• W. Mesch, Reflektierte Gegenwart. Eine Studie über Zeit und Ewigkeit bei Platon, Aristoteles, Plotin und Augustinus, Frankfurt a. M. 2003.
• W. Beierwaltes, Plotinus, Über Ewigkeit und Zeit. Enneade III,7, Frankfurt a. M. 19813.
• L. Karfíková, Věčnost podle Plotinovy Enneady III,7 (45), in: táž, Ideje a slova. Studie k Augustinovi, Plótínovi, Abélardovi, Dionysiu Areopagitovi a Anselmovi, Oikúmené Praha 2010.
• A. Smith, Eternity and Time, in: L. P. Gerson (vyd.), The Cambridge Companion to Plotinus, Cambridge 1996, str. 196-216.
• D. L. Balás, Eternity and Time in Gregory of Nyssa’s Contra Eunomium, H. Dörrie, M. Altenburg, U. Schramm (vyd.), Gregor von Nyssa und die Philosophie, str. 128-155.
• J. F. Callahan, Basil of Caesarea, a New Source for St. Augustine’s Theory of Time, in: Harvard Studies in Classical Philology, 63, 1958, str. 437-454.
• L. Karfíková, "Naše žití spočívá vždy jen v přítomnosti." Poznámka k pojetí času podle Maria Victorina, Adversus Arium, IV,15, in: táž, Studie z patristiky a scholastiky II, Oikúmené, Praha 2003.
• L. Karfíková, Řehoř z Nyssy: Boží a lidská nekonečnost, Oikúmené, Praha 1999.
• T. P. Verghese, Διάστημα and διάτασις in Gregory of Nyssa, in: H. Dörrie, M. Altenburg, U. Schramm (vyd.), Gregor von Nyssa und die Philosophie (Zweites internationales Kolloquium über Gregor von Nyssa, Freckenhorst bei Münster, 18.-23. September 1972), Leiden 1976, str. 243-260.
• K. Flasch, Was ist Zeit? Augustinus von Hippo. Das XI. Buch der Confessiones (Text - Übersetzung - Kommentar), Frankfurt a. M. 1993.
• J. Guitton, Le temps et l’éternité chez Plotin et saint Augustin, Paris 1971.
• F.-W. von Herrmann, Augustinus und die phänomenologische Frage nach der Zeit, Frankfurt a. M. 1992.
• L. Karfíková, Plotin a Augustin o čase, in: táž, Čas a řeč. Studie o Augustinovi, Řehořovi z Nyssy a Bernardovi Silvestris, Oikúmené, Praha 2007.
• E. P. Meijering, Augustin über Schöpfung, Ewigkeit und Zeit, Leiden 1979.
• P. Ricoeur, Čas a vyprávění, I, Praha 2000, str. 19-55.