Charles Explorer logo
🇨🇿

Závažné sociální problémy v soudobé společnosti

Předmět na Evangelická teologická fakulta |
RP441

Sylabus

1) Seznámení s kurzem, zadání úkolů, téma udržitelnosti pro soc.práci   2) Diskuze k tématu "Ohrožení demokracie" na základě  četby Koháka, Průvodce po demokracii   3) Diskuze k tématu  Nepodmíněný základní příjem (domácí příprava shlédnutí filmu Základní příjem  https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A doporučuji nastavit české titulky kliknutím na ikonu květiny nebo ozubeného kole  

V průběhu kurzu se student seznámí se třemi vybranými tématy (viz výše), svou znalost doloží v portfoliu (3 úkoly ve třech zprávách) a v aktivní účasti na organizovaných diskuzích, jež budou součástí druhé a třetí  kontaktní výuky. Pro tuto diskuzi si každý student připraví krátký vstup, aby se jí mohl aktivně zúčastnit.  

 Otázky k četbě Průvodce po demokracii (E.  Kohák)

Co je demokracie podle Koháka? Čím se vyznačuje, dá se popsat?

Co má Kohák na mysli, když hovoří o mentalitě totality?

Co ohrožuje demokracii podle Koháka? Rizika demokracie

Měla by být volební povinnost? Je předepsaná minimální volební účast, aby volby platily? 

Jaký je rozdíl mezi přímou a zastupitelskou demokracií a v čem jsou výhody a nevýhody?

Jak je to s referendy u nás?

Co znamená pojem levice a pravice?  

Otázky k udržitelnému rozvoji?

Jaké znalosti máte o Zelené dohodě a jak je nahlížena environmentální problematika v ČR, shromážděte a ujasněte své poznatky o problematice, doplňte z materiálů v moodle

Jaké souvislosti vidíte mezi ekonologickou (environmentální) tématikou a sociální prací? Je ekologická problematika nějak významná pro sociální práci a naopak, mohou být spatřovány nějaké souvislosti mezi sociální prací a ekologickou ((environmentální) tématikou)

Jak se projevuje udržitelnost ve Vašem osobním životě?    

Potenciální další  témata kurzu:

Digitalizace a ekonomika/průmysl 4.0.

Ohrožení demokracie a občanské společnosti

Zadluženost a exekuce jako sociální problém

Nepodmíněný základní příjem

Distribuce zdeojů podle potřebnosti - existuje spravedlnost?

Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, odcizení, hikikomori

Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti, 

Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce

Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách

Komunitní plánování jako problém, společenská soudržnost, sociální kapitál

Inkluze ve společnosti      

Výběr z nabízených témat- studenti si vyberou max. 3 témata, kterým se během kurzu budou společně (nikoli všichni současně)  věnovat, jedno z nich rozpracují v referátu  

Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce

Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách, 

Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, hikikomori

Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti, 

Komunitní plánování jako problém, společenská soidržnost

Ohrožení demokracie a občanské společnosti

Sociálně potřební a spravedlnost

Anotace

Předmět zaměřuje pozornost na aktuální závažné sociální problémy a jejich souvislosti se sociální prací. Je založen na aktivním problémově orientovaném učení.

Hlavní bloková témata předmětu:

Udržitelný vývoj, cíle udržitelného života ve vztahu k sociální práci, ekologicky orientovaná sociální práce.

Ohrožení demokracie a občanské společnosti. Destabilizace společnosti a možnosti sociální práce. Člověk a společnost – nové psychosociální problémy a pocity.

Proměny práce, zaměstnání a možná řešení: Nepodmíněný základní příjem. Digitalizace a ekonomika/průmysl 4.0. a jeho sociální důsledky. Společenské vztahy v epoše digitální technologie

Zadluženost a exekuce jako sociální problém. Oddlužení jako řešení.

Distribuce zdrojů podle potřebnosti – spravedlnost a sociální práce. Ekonomicko etická problematika přidělování prostředků.