1) Seznámení s kurzem, zadání úkolů, téma udržitelnosti pro soc.práci 2) Diskuze k tématu "Ohrožení demokracie" na základě četby Koháka, Průvodce po demokracii 3) Diskuze k tématu Nepodmíněný základní příjem (domácí příprava shlédnutí filmu Základní příjem https://www.youtube.com/watch?v=PUYTtluGu4A doporučuji nastavit české titulky kliknutím na ikonu květiny nebo ozubeného kole
V průběhu kurzu se student seznámí se třemi vybranými tématy (viz výše), svou znalost doloží v portfoliu (3 úkoly ve třech zprávách) a v aktivní účasti na organizovaných diskuzích, jež budou součástí druhé a třetí kontaktní výuky. Pro tuto diskuzi si každý student připraví krátký vstup, aby se jí mohl aktivně zúčastnit.
Otázky k četbě Průvodce po demokracii (E. Kohák)
Co je demokracie podle Koháka? Čím se vyznačuje, dá se popsat?
Co má Kohák na mysli, když hovoří o mentalitě totality?
Co ohrožuje demokracii podle Koháka? Rizika demokracie
Měla by být volební povinnost? Je předepsaná minimální volební účast, aby volby platily?
Jaký je rozdíl mezi přímou a zastupitelskou demokracií a v čem jsou výhody a nevýhody?
Jak je to s referendy u nás?
Co znamená pojem levice a pravice?
Otázky k udržitelnému rozvoji?
Jaké znalosti máte o Zelené dohodě a jak je nahlížena environmentální problematika v ČR, shromážděte a ujasněte své poznatky o problematice, doplňte z materiálů v moodle
Jaké souvislosti vidíte mezi ekonologickou (environmentální) tématikou a sociální prací? Je ekologická problematika nějak významná pro sociální práci a naopak, mohou být spatřovány nějaké souvislosti mezi sociální prací a ekologickou ((environmentální) tématikou)
Jak se projevuje udržitelnost ve Vašem osobním životě?
Potenciální další témata kurzu:
Digitalizace a ekonomika/průmysl 4.0.
Ohrožení demokracie a občanské společnosti
Zadluženost a exekuce jako sociální problém
Nepodmíněný základní příjem
Distribuce zdeojů podle potřebnosti - existuje spravedlnost?
Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, odcizení, hikikomori
Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti,
Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce
Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách
Komunitní plánování jako problém, společenská soudržnost, sociální kapitál
Inkluze ve společnosti
Výběr z nabízených témat- studenti si vyberou max. 3 témata, kterým se během kurzu budou společně (nikoli všichni současně) věnovat, jedno z nich rozpracují v referátu
Nezaměstnanost, prekarizace práce, zahraniční pracovnííci na českém trhu práce
Sociálně deprivované oblasti, chudoba na školách,
Společenské vztahy v epoše digitální technologie - vliv technologií a digitálních sociálnch sítí na vztahy, izolace, hikikomori
Spiritualita v sekulární éře- působení Diakonie ve společnosti,
Komunitní plánování jako problém, společenská soidržnost
Ohrožení demokracie a občanské společnosti
Sociálně potřební a spravedlnost
Předmět zaměřuje pozornost na aktuální závažné sociální problémy a jejich souvislosti se sociální prací. Je založen na aktivním problémově orientovaném učení.
Hlavní bloková témata předmětu:
Udržitelný vývoj, cíle udržitelného života ve vztahu k sociální práci, ekologicky orientovaná sociální práce.
Ohrožení demokracie a občanské společnosti. Destabilizace společnosti a možnosti sociální práce. Člověk a společnost – nové psychosociální problémy a pocity.
Proměny práce, zaměstnání a možná řešení: Nepodmíněný základní příjem. Digitalizace a ekonomika/průmysl 4.0. a jeho sociální důsledky. Společenské vztahy v epoše digitální technologie
Zadluženost a exekuce jako sociální problém. Oddlužení jako řešení.
Distribuce zdrojů podle potřebnosti – spravedlnost a sociální práce. Ekonomicko etická problematika přidělování prostředků.