Uvedení do systému zdravotnických a sociálních služeb v ČR, problematiky jejich návaznosti v legislativě a v praxi
Zdravotní postižení - medicínský a sociální model, disabling a enabling přístup. Koncept dlouhodobé péče, základní principy.
Stárnutí a zdravotní rizika, křehcí senioři, autonomie a závislost, akutní a následná péče, plánované propouštění. Projekt Diakonie ČCE "Pečuj doma".
Zdravotně sociální pracovník a sociální práce v nemocnici - exkurze do nemocnice
Život s demencí, důstojnost, aktivita, vztahy, kvalita života - exkurze do domova se zvláštním režimem
Lidé s potížemi v učení a postižením intelektu - Úmluva o právech lidí s postižením - podpora samostatného života a svéprávnosti - exkurze do denního stacionáře
Lidé se zkušeností s duševním onemocněním - následná péče - podpora zdraví - sociální začlenění - setkání s člověkem se zkušeností
Lidé se zkušeností s bezdomovstvím - zdravotní péče v denním centru - exkurze.
Závěrečné prezentace studentů.
Předmět je určen pro studenty, kteří se zajímají o sociální práci v prostředí zdravotnických zařízení a sociálních služeb zaměřených na pomoc a podporu lidí se zdravotním postižením, dlouhodobým onemocněním a závažnými zdravotními riziky, u nichž zdravotní stav ovlivňuje jejich soběstačnost, sociální začlenění i uplatňování práv. Seznámí studenty s nezbytnou návazností zdravotní a sociální péče a specifickými kompetencemi zdravotně sociálních pracovníků. Prostřednictvím komentovaných exkurzí do vybraných zařízení seznámí studenty s příklady dobré praxe v oblasti péče a podpory lidí žijících s demencí, s mentálním a kombinovaným postižením, s duševním onemocněním, lidí bez domova a pacientů propouštěných z nemocnice do domácího prostředí. Písemná reflexe těchto návštěv spolu se zpracováním problematiky vybrané cílové skupiny bude hodnoceným výstupem z tohoto předmětu.
Výuka bude v době omezení(pandemie) přes platformu ZOOM na této adrese: https://cuni-cz.zoom.us/j/8960391021?pwd=d29GdXVqdE1ZZkFGSG80Nmg2WTZoUT09
Ze stejných důvodů se neuskuteční žádné exkurze.