Organizace zkoušky: Látka je rozdělena do tří základních sekcí. Alespoň v jedné sekci je poskytnuta studentovi širší možnost volitelnosti nastudovaných témat (zde může uplatnit určitou akcentaci svého zájmu např. o dějiny umění, o praehistorii a archeologické metody, o dějiny náboženství a pod.). Při zkoušce je studentovi zadána z každé sekce alespoň jedna otázka, jež vyplývá ze seznamu četby, který student při zkoušce předkládá. Student by měl z tohoto seznamu nastudovat alespoň 20 položek (titulů), rovnoměrrně rozdělených do všech tří sekcí (cca po 5 až 7 titulech).
Povinně volitelná literatura (student si volí 20 titulů):
(V následujícím seznamu jsou uvedeny pouze příklady titulů literatury, která je studentům nabízena k jejich přípravě ke složení zkoušky Evropské dějiny ve světových kontextech.) a) Obecná přehledová literatura, např.:
PEČÍRKA, J., a kol., Dějiny pravěku a starověku, I.- II., Praha: SPN, 1979.
MACEK, J., Jagellonský věk v českých zemích II., Praha: Academia, 1994.
MACEK, J., Jagellonský věk v českých zemích III., Praha: Academia, 1998.
MACEK, J., Jagellonský věk v českých zemích IV., Praha: Academia, 1999.
ŠMAHEL, F., Husitská revoluce I.-IV., Praha: Karolinum, 1995.
KÁRNÍK, Z., České země v éře první republiky (1918-1938), I. a II.díl, Praha: Libri, 2000-2003. b) Literatura pojednávající synteticky určité období, např.:
JANÁČEK, J., České dějiny 1526-1547, I.-II., Praha: Academia, 1971-84.
IMHOF, U., Evropa a osvícenství, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. c) Literatura uvádějící do problematiky jednotlivých dějepisných tématických okruhů, popř. představující určité metodické zaměření dějepisného bádání:
- právní dějiny a dějiny mocenských institucí, např.:
KROFTA, K., Dějiny selského stavu, Praha: Jan Laichter, 1949.
RAUSCHER, R., Volební kapitulace a korunovační reversy panovníků ve střední Evropě, Bratislava: Právnická fakulta University, 1925.
- uvádějící do problematiky sociálních hnutí, např.:
HROCH, M., V národním zájmu, Praha: FF UK 1996.
MACURA, V., Znamení zrodu, Jinočany: H & H, 1995.
ČECHURA, J., Broumovská rebelie, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.
- uvádějící do problematiky náboženských dějin, např.:
MOLNÁR, A., Na rozhraní věků. Cesty evropské reformace, Praha: Vyšehrad, 1985.
RÉMOND, R., Náboženství a společnost v Evropě, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003.
- uvádějící do problematiky hospodářských dějin, např.:
BRAUDEL, F., Dynamika kapitalismu, Praha: Argo, 1999.
- uvádějící do problematiky dějin obyvatelstva a historické demografie, např.:
FIALOVÁ, L., a kol. Dějiny obyvatelstva českých zemí, Praha: Mladá fronta, 1998.
HORSKÝ, J., SELIGOVÁ, M., Rodina našich předků, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.
- představující problematiku dějin přírodních věd:
KOYRÉ, A., From the Closed World to the Infinite Universe, Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1957.
HORSKÝ, Z., Kepler v Praze, Praha: Mladá fronta, 1980.
KOMÁREK, S., Dějiny biologického myšlení, Praha: Vesmír, 1997.
- představující dějiny mentalit, historickou antropologii, mikrohistorii, např.:
GINZBURG, C., Sýr a červi, Praha: Argo, 2000.
ARIES, P., Dějiny smrti I.- II., Praha: Argo, 2000.
VAN DÜLMEN, R., Kultura a každodenní život v raném novověku I., Praha: Argo, 1999.
- práce představující historické genderové studie, např.:
ENNEN, E., Ženy ve středověku, Praha: Argo, 2001. d) Práce podávající náčrt dějin dějepisectví, popř. metodologické kritiky historické vědy:
BULTMANN, R., Dějiny a eschatologie, Praha: OIKÚMENÉ, 1994.
HAVELKA M., Dějiny a smysl. O obsazích, akcentech a posunech tzv. české otázky (1895 - 1989), Praha: Lidové noviny, 2001.
IGGERS, G. G., Dějepisectví ve XX. století, Praha: Lidové noviny, 2002. e) Seznam literatury obsahuje dále nabídku jednotlivých analytických a případových studií, které vyšly buď jako monografie, nebo v rámci odborných sborníků a periodik (např. v Českém časopise historickém, v Historické demografii atd.).
Compulsory final comprehensive exam on issues of the Czech History in the European context:
This exam is focused on European history and above all Czech history (examples from Czech history will contribute to a better understanding of more common issues of European history). The attention is paid mainly to
(a) history of institutions related to systems of power, (b) history of religion, scientific and political thinking and culture history, (c) history of art. Student is required to read at least 20 items, equally distributed into all three thematic areas (from 5-7 items from each area). During the exam the student is given questions relating to his/her list of literature.Students are required to demonstrate not only general knowledge of the upper mentioned sub- disciplines but also the ability to work independently with historiographical literature, to differ information taken from sources and its interpretation based on methodical and theoretical historical work. Organization: Based on texts chosen from assigned literature students orally present five topics selected from the assigned thematic areas.
They are required to have general knowledge of European cultural epochs as well as of the texts assigned for the compulsory exam "Introduction to History”.