Témata kurzu:1. co je jazyk a jak jej využíváme pro osvojování gramotnosti2. gramotnost v psycholingivistické perspektivě3. vliv ortografické hloubky na rozvoj gramotnosti
4. struktura jazykových schopností v předškolním v ěku5. vývoj fonologických schopností6. vývoj lexikálních schopností7. vývoj gramatiky a porozumění jazyku8. poruchy vývoje jazykových schopností9. metody výzkumuLiteratura předepsaná: SMOLÍK, f., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha , Grada
2014. * Literatura doporučená: FERNÁNDEZOVÁ, E.M., SMITHOVÁ CAIRNSOVÁ, H. Základy psycholingvistiky. Praha , Karolinum,
2014. ALTMANN, G. T. M.: Výstup na babylonskou věž. Praha 2005 WHITNEY, P.: Psychology of Language. Houghton Mifflin 1998 Ke kurzu existují studijní popory v Moodle, kde vyučující dává k dispozici průběžně studijní materiály- jejich obsah je součástí povinné literatury.
Kurz je pozváním ke studiu základů vývojové psycholingvistiky, a to s důrazem na studium jazykových předpokladů pro rozvoj gramotnosti. Tématicky má proto tento kurz zřetelný akcent v oblasti tzv. psycholingvistického přístupu ke studiu gramotnosti. Kurz má povahu systematické teoretické PŘÍPRAVY studenta
PRO PSANÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE z tématu vývojové psycholingvistiky nebo vývojové psychologie jazyka, a je tudíž vhodný pro studenty, kteř í hodlají v tomto tématu psát bakalářskou práci nebo mohou poznatky z kurzu použít ve své již zadané práci.Kurz kombinuje teoretickou a praktickou přípravu. Praktická příprava předpokládá ochotu a možnost studenta pracovat ve výzkumném terénu, tj. s dětmi v mateřských nebo základních školách.
Kurz může plnit i úlohu přípravy ke SVIP.