Struktura kurzu: *
1. * Seznámení s obsahem kurzu, nároky na studium a jednotlivými přenáškami V prvním kurzu se studenti seznámí s povahou kurzu a s nároky, které bude potřeba splnit pro jeho úspěšné dokončení. Zároveň se seznámí s jednotlivými tématy, které se budou v kurzu probírat, od úvodu do otázky médií, po jednotlivé společenské fenomény, které s mediální problematikou úzce souvisí. *
2. * Úvod do mediálních studií K hlubšímu pochopení nových médií, je třeba mít alespoň základní znalosti medií obecně. V tomto kurzu se studenti dozvědí, co media jsou, jak je možné je dělit, a jaký mají vliv na společnost. Přednáška se věnuje i sémiotice, základním funkcím medií a mezilidské komunikace. Student získá základní informace ohledně spojení medií a kultury, dozví se také o různých módech komunikace. Literatura: Jirák, Kopplová. Média a společnost. Portál Jirák, Kopplová. Masová media. Portál *
3. * Vývoj médií V této přednášce se student dozví jaký je základní vývoj médií, od posunků, přes mluvené slovo, vynález písma, vynález knihtisku a přes průmyslovou revoluci a industrialismus až k médiím dvacátého a raně jednadvacátého století. Studenti se seznámí s tím, jak rozličná stádia médií fungují v odlišných epochách, jak na sebe navazují a jaký je jejich formativní potenciál ve vztahu ke společnosti, v níž se manifestují. Literatura: MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Mladá fronta MCLUHAN, Marshall, The Guttenberg Galaxy: the making of typographic man, University of Toronto Press Ball-Rokeach, s. a DeFleur, M. L. Teorie masové komunikace. Karolinum *
4. * Nová média Studenti se dozvědí, čím by měla být nová média specifická a odlišná od médií, která je předcházela. Zároveň se seznámí s kritikou pojmu „nových médií,“ jako fenoménu, odlišného od starších mediálních forem. Studenti se seznámí s reflexí nástupu nových médií a s otázkami, které provázely nástup těchto mediálních forem a seznámí se též s kritickým přístupem ve vnímání tzv. nových médií. Touto kritikou je míněn především redukcionistický přístup monokauzálního charakteru. Studenti se též seznámí s rozličnými definicemi nových médií a jejich nedostatky a také vlastnostmi, které mají nové média definovat. Literatura: Macek, J. Poznámky ke studiím nových médií. Muni Press Jenkins ,H. Convergence Culture: Where old and new media Collide. New York University Press Webster, F. Theories of the information society. New York: Routledge *
5. * Sociální dopady emergence internetu V této přednášce se studenti seznámí s několika dystopickými a utopickými pohledy, které vznikaly v reakci na nástup internetu do běžné společnosti. Seznámí se též s teorií „digitální propasti“ a tzv. „kolektivní inteligence“ Dále bude probírán vliv internetu na rozličné oblasti společenského života. Literatura: Pierre L. Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace. Perseus Castells, M.
2000. The Information Age: Economy, Society and Culture; Volume I: The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Katz, J.E., Rice, R. Social consequences of internet use. The MIT Press *
6. * Průběžný test *
7. * Kyberkultura I V první části se studenti seznámí blíže s koncepcí kyberprostoru a kyberkultury. Dále se budeme věnovat teoriím kyberidentity a kyberkomunity. Literatura: The cybercultures reader - second edition - konkrétně tyto články: Benedikt M. Cyberspace: First steps Bukatman, S. Cyberspace Rehak B. Mapping the bit girl: Lara Croft and new media fandom Bell D. Webs as pegs *
8. * Kyberkultura II V této přednášce se studenti seznámí blíže s tím, jak je možné vnímat život v kyberprostoru a virtuálních světech, dále se dozvědí o propojení politiky a kyberprostoru a také o pojetí těla a koncepci avatara a s tím spojenou otázkou genderu ve virtuálních realitách. Literatura: The cybercultures reader - second edition - konkrétně tyto články: Cheung Ch. identity construction and self-presentation on personal homepages: emancipatory potentials and reality constraints Sandoval Ch. New sciences: cyborg feminism and the methodology of the oppresed *
9. * Kyberprotest V této přednášce se budeme věnovat otázce sociálních nerovností a způsobů, jakým je možno kyberprostor využít k protestním akcím. Součástí přednášky bude debata nad tím, jak sociální sítě ovlivňují možnosti společenské mobilizace. Dong, W. Cyberprotest: New Media, Citizens and Social Movements, Routledge *
10. * Virtuální etnografie Studenti se seznámí s tím, jak etnografie proniká do virtuálních světů a jakým způsobem reaguje na vznik virtuálních komunit. Součástí přednášky bude představení metod, které se dají použít ve výzkumu virtuálních komunit a též debata, o hranicích etnografického výzkumu a jeho uplatnění ve světě současné civilizace a především vztahu technologie a současné společosti. Literatura Bell, D. (2001). An introduction to cyberculture. New York: Routledge Hine, Ch. Virtual Ethnography. London: Sage. *
11. * Studia počítačových her Studenti budou uvedeni do ludologie a také se seznámí s několika etnografickými studiemi, které byly provedeny v souvislosti s MMORPG hrami. Tyto studie jsou v podstatě prvním náhledem, jak je možné uplatnit etnografii, antropologii a příbuzné vědy v poli virtuální reality, tak jak je zprostředkovaná skrze počítačové hry. Budeme se také zabývat možností počítačové hry jako média, které předkládá specifické vize reality a upevňuje, nebo naopak podrývá určité názory na uspořádání sociální reality. Huizinga, J. Homo ludens .Haarlem: Tjeenk Willink & zoon N.V. Crawford, G. Video Gamers. London: Routledge. Švelch. J. The good, the bad, and the player: The challenges to moral engagement in single-player avatar-based video games *
12. * Závěrečný test, diskuze Před závěrečným testem ještě proběhne diskuze na téma, které si studenti vyberou po průběžném testu.
This course will be more a brief introduction to vast field of media studies. It will represent a introduction to media theory and also to history of media. Then the course will focus on various social phenomens based on emergency of new media such as cyberspace, cybercultures and new forms of social activities