V moderním světě bylo nadpřirozeno s pomocí vědeckého pokroku usvědčeno z neexistence a vykázáno do muzeí, přičemž tolerováno může být nanejvýš tak v soukromé sféře. Vzdor všem modernizačním trendům je ale nadpřirozena po celém světě stále doslova požehnaně. Cílem tohoto kurzu je ukázat, jak se s nadpřirozenem popasovala sociokulturní antropologie. V průběhu kurzu si ukážeme, jak se sociokulturní antropologové pokoušeli nadpřirozené fenomény vysvětlit (či interpretovat). Podíváme se například na víru v čarodějnice a duchy předků, podíváme se, čemu všemu slouží rituál a z jakých představ vychází šamanismus. Náš výklad nás zavede do
Afriky, na Papuu-Novou Guineu nebo na Madagaskar a seznámí nás s důležitými postavami dějin antropologické teorie. Zaměříme se i na některé zajímavé problémy a na jejich možná řešení. Při tom se dotkneme i takových dílčích problémů jako je problém překladu nebo diskuse o racionalitě. Začneme u evolucionistů devatenáctého století a skončíme u autorů, kteří jsou ještě příliš mladí na to, aby je čtenáři hledali v učebnicích antropologie. Kurz je koncipován jako vhodný pro začátečníky v oboru. Especially welcome are those who are willing to read in
English._____
Podmínky absolvování: Vypracování samostatné práce. Více info v sylabu k předmětu
Témata přednášek: 1. Úvodní setkání (21. února) 2. Empirismus a evolucionismus (28. února) 3. Kant a antropologie (7. března) 4. Proč se vracet k Durkheimovi (14. března) 5. Z terénních deníků sociálních antropologů I: Funkcionalismus (21. března) 6. Z terénních deníků sociálních antropologů II: Rituálně o rituálu (28. března) 7. Evans-Pritchard, čarodějnictví a racionalita (4. dubna) 8. Profesor Langdon, symbolická antropologie; a umí šamani léčit? (11. dubna) 9. Tělo, moc a postmoderna (18. dubna) 10. Emocionalita a nadpřirozeno; k čemu jsou pohřební rituály? (25. dubna) 11. Je náboženství systém? (2. května) 12. Závěrečné setkání (9. května) 13. Předtermín (16. května)