1. 5/10 Představení kurzu, povinností, základního uvažování o těle v antropologii.
Šanderová, P. (2011). Tělesnost jako významný faktor procesu adopce. Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), str. 16-25 (Tělesnost).
Výkonný výbor EASA (2016). "Proč je dobré mít antropologii." Český lid 103 (1):15-21.
I. Tělo a sociální ne/řád 2. 12/10 Sociální řád, klasifikace a možnosti zacházení s tělem
Douglasová, Mary (2014) [1966]. Čistota a nebezpečí: Analýza konceptu znečištění a tabu. Malvern, str. 80-115 (Ohavnosti knihy Leviticus). 3. 19/10 Techniky těla
Mauss, Marcel (2007) [1935]. Techniques of the body. In Farquhar, J. and Lock, M. Beyond the Body Proper, str. 50-68. 4. 26.10. Habitus, sociální pole, kapitál a vkus
Boudieru, Pierre (1998) [1994]. Teorie Jednání. Karolinum, Praha, str. 9-21 (Kapitola 1: Prostor společenský a prostor symbolický). 5. 2.11. Embodiment – Tělo jako základ kultury
Csordas, Thomas (1990). Embodiment as a paradigm for anthropology. Ethos, 18 (1), str. 5-18, 39-40. 9.11. Hodina z důvodu terénního výjezdu s kurzem „Anthropology of Food and the Art of Ethnographic Practice II.“ odpadá 6. 16/11 Od mučení k napravování, od viditelného k neviditelnému dohledu
Foucault, Michel (2000) [1975]. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Dauphin, Praha, str. 275-315.
II. Moc, identita a gender 7. 23/11 Biomoc a medikalizace
Slepičková, Lenka, Šlesingerová, Eva a Iva Šmídová (2012). Biomoc a reprodukční biomedicína: konceptuální inspirace pro český kontext. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 48 (1): 85-106. 8. 30.11. Gender a identita
Moore, L. Hentrietta (2001). Co se stalo se ženami a muži. Cargo 3 (4), str. 174-196. 9. 7.12. Gender, reprodukce, porod
Hrešanová, Ema (2012). Genderovanost porodu jako příklad antropologického zkoumání lidské reprodukce: přehled klíčových konceptů. AntropoWebzin (3), str. 177–189. 10. 14/12 Mezi strukturou a habitem: klasifikace normality genderu a sexuální orientace
Nedbálková, Kateřina (2009). Řád veřejných toalet: Píšu pro sociologii, ne pro svoji zábavu. Biograf 49, str. 2-21. 11. 21/12 Historicko-antropologický přístup: normální feminita, normální mateřství, normální sexualita
Herza, Filip (2014). Ne/normativní feminita, mateřství a sexualita: případ sester B. (1878-1922). Lidé Města 16 (3), str. 359-380.
III. Tělo zažívané, symbolické i disciplinované 12. 4/1 The mindful body – Individuální, sociální a politické tělo
Lock, Margaret a Scheper-Hughes, Nancy (1996). A critical-interpretive approach in medical anthropology: rituals and routines of discipline and dissent. In: Johnson, T. & C.F. Sargent (eds) Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method, Westport: Praeger, 41-70. 13. 11/1 Shrnutí probrané látky; závěrečné prezentace studentů
Je tělo biologickou daností, netečnou materiální základnou, prostředkem pro fungování jedince ve společnosti? Jsou některá těla normálnějš í než jiná? Jak vznikají imperativy ideálních těl, jak jsou upevňovány ve společnosti a jaký mají vliv na jednání jedince? Cílem tohoto kurzu je představit studentům různé přístupy ke studiu těla a uvažování o těle v rámci sociokulturní antropologie a procvičit kritické čtení a rozumění odborným textům. Kurz bude založený na povinné četbě a diskusi článků z oblasti sociální, kulturní antropologie a kvalitativní sociologie (v ČJ i AJ), jehož součástí budou i texty k tématu 9.
Tělo a gender ze zkoušky „Společenské vědy v interdisciplinární perspektivě (SVIP)“. Jednotlivá setkání budou kombinovat přednáškovou a seminární formu.
Po představení základních konceptů z povinné četby bude tak následovat diskuse, popř. založená na krátkých cvičení v hodině, v rámci které budou tyto koncepty aplikovány na konkrétní témata. Mezi tato témata patří: porod a lidská reprodukce; feminita, maskulinita a sexualita; nemoc; smrt; disciplinace těl sportem, stravou, či plastickou chirurgií.
Studenti budou vedeni ke rozvoji schopnosti prezentace a komparace textů.