Úvod: Osoba jako ohrožený druh
Člověk zvenčí: podivný živočich; muž a žena; rod, kmen, populace; vesnice a město, řeč a jazyk; výchova a vzdělávání
Vlastní zkušenost: fenomenologická metoda, svět a smyslová zkušenost; život jako starost; jednání, svoboda, zvyk; přítomnost, čas, nadhled; dějinnost, stárnutí a smrt
Druhý - ty: osoba jako role, řeč a rozhovor, tvář; čest, ctnost, úcta; láska jako péče o druhého; osoba, společnost, svoboda
Učebnice: J. Sokol: Filosofická antropologie - Člověk jako osoba, Portál 2002.
Doporučená literatura je určena zájemcům, kteří se chtějí věnovat některým tématům podrobněji - ke zkoušce není relevantní: Aronson, E.: The Social Animal. Freeman, San Francisco 1980; Bolest a naděje. Vyšehrad, Praha 1992; M. Buber: Já a Ty. MF, Praha 1969; A. Gehlen: Der Mensch. Muenchen 1995; V. Jankélévich: Odpuštění. MF Praha 1997; P. L. Landsberg: Zkušenost smrti. Vyšehrad, 1992; Praha 1971; J. Patočka: Tělo, společenství, jazyk, svět. Oikumen é 1995; O. Sacks: Antropoložka na Marsu, MF 1997; M. Scheler: Řád lásky. Vyšehrad, 1971; M. Scott-Peck: Nevyšlapanou cestou. Votobia, Olomouc 1994.
An introductory course to philosophical anthropology, the aim of which is to provide students with the basic knowledge of human nature and its possibilities. The first part of the course introduces the students to the different subdisciplines concerned with the nature of man, such as physical anthropology, ethology, ethnology, sociology, psychology, linguistics and cultural anthoropology.
The second part focuses on explaining our human experience, more precisely, one´s own self-reflection. Finally, the course is concerned with the way we interact with other people.