Charles Explorer logo
🇬🇧

Western Art Music

Class at Faculty of Humanities |
YBAKA15LI

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Výuka v zimním semestru: 1)Vymezení a dekonstrukce pojmů "Západ", "hudba" a "umělecký"; stručný přehled dějin hudební vědy; základní pojmy, muzikologie vs. etnomuzikologie/hudební antropologie 2)Počátky hudby, pravěk a starověk (Mezopotámie, Egypt, Judsko-Izrael, Palestina) 3)Hudba antického Řecka 4)Řecká hudební teorie, hudba antického Říma 5)Duchovní hudba středověku 6)Vícehlasá hudba středověku 7)Světská hudba středověku 8)Duchovní a světská hudba v českých zemích 9)Hudební nástroje mezi středověkem a renesancí 10)Hudba renesance I 11)Hudba renesance II  

Výuka v letním semestru: 1)Baroko I 2)Baroko II 3)Klasicismus I 4)Klasicismus II 5)Hudba 19. století, "romantismus" 6)Symfonická a komorní tvorba 19. století 7)Nacionalismus v hudbě 8)Opera v 19. století 9)Česká hudba v 19. století: Smetana, Dvořák, Janáček 10)Fin de siècle: Mahler, Strauss, Debussy, Ravel, Skrjabin 11)Předválečná světová avantgarda I, 2. vídeňská škola 12)Předválečná (a válečná) světová avantgarda II, Pařížská 6, Prokofjev, Šostakovič, Martinů 13)Hudba po 2. sv. válce: poválečná světová avantgarda; koloniální a postkoloniální expanze západní hudby; postmoderní hudební kultura  

TEST LS 2015/2016 : úterý 31.5., místnost 6020 18:00-19:00

Zkouškové období v letním semestru: 23. 5. 2016 - 16. 9. 2016  

Povinná literatura:

Hrčková, N. a kol., Dějiny hudbyI-VI, Praha: Ikar, 2005-2011.

Michels, U., Encyklopedický atlas hudby, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.  

Doporučená literatura:

Stanley Sadie, John Tyrell (eds.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London: Macmillan, 2001.

Pražák, P., Jak se kdy koncertovalo, Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.  

Další literatura:  

Luděk Zenkl: ABC hudební nauky, Praha 2000

Jan Kouba: ABC hudebních slohů, Praha 1988

The New Oxford History of Music, London 1986nn.

Slovník české hudební kultury (ed. J. Fukač a J.Vysloužil), Praha 1997

Jaroslav Smolka a kol.: Dějiny hudby, Praha 2001, s. 49-183

Chailley, Jacques. 40000 let hudby. SHV, Praha: 1965.

Nicholas Cook. Music. A Very Short Introduction. Oxford UP: 2000.

Miroslav K. Černý: Hudba antických kultur, Praha, Academia 2006

Platón: Ústava (zejména 3. kniha)

Ross, Alex: Zbývá jen hluk. Naslouchání dvacátému století. Praha: Argo/Dokořán 2011.

Richard H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978; slovensky 2008

David Hiley, Western Plainchant. A Handbook, Oxford 1993

Allan W. Atlas: Renaissance Music, New York 1998

R. Strohm, The Rise of European Music 1380-1500, Cambridge University Press 1993

H. Besseler: Bourdon und Fauxbourdon, Leipzig 1950, 1974G. Reese: Music in the Renaissance, New York 1959

Manfred Bukofzer: Hudba období baroku, Bratislava 1986

Vladimír Helfert: Hudební barok na českých zámcích, Praha 1916

Milan Poštolka: Mladý Joseph Haydn, Praha 1988

Alfred Einstein: Hudba v období romantizmu, Bratislava 1989

Vladimír Helfert: Tvůrčí rozvoj Bedřicha Smetany, Praha 1953Otakar Šourek: Antonín Dvořák. Život a dílo I -IV, Praha 1954-1957

T. Georgiades: Schubert. Musik und Lyrik, Göttingen 1967K. H. Wörner: Das Zeitalter der thematischen Prozesse, Regensburg 1969

Dahlhaus, Carl. Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press 1989.

Dahlhaus, Carl. Musik des 19. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 6.

Griffiths, Paul. Modern Music: A Concise History. London: Thames and Hudson 1994.

Griffiths, Paul. Modern Music and After: Directions since 1945. Oxford: Oxford UniversityPress 1995.

Watkins, Glenn. Soundings: Music in the Twentieth Century. New York: Schirmer 1988.

C. Dahlhaus: Ludwig van Beethoven und seine Zeit,. 3Laaber 1993

Dahlhaus, Carl. Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press 1989.

Dahlhaus, Carl. Musik des 19. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 6.

Griffiths, Paul. Modern Music: A Concise History. London: Thames and Hudson 1994.

Griffiths, Paul. Modern Music and After: Directions since 1945. Oxford: Oxford UniversityPress 1995.

Watkins, Glenn. Soundings: Music in the Twentieth Century. New York: Schirmer 1988.

Simms, Bryan R. Music of the Twentieth Century: Style and Structure. New York: SchirmerBooks; London: Collier Macmillan 1986.

Danuser, Herrmann. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch derMusikwissenschaft, Bd. 7.

Dibelius, Ulrich. Moderne Musik nach 1945. München - Zürich: Piper 1998.

Leeuw, Ton de. Die Sprache der Musik in 20. Jahrhundert: Entwicklung, Strukturen,Tendenzen. Stuttgart: Verlag Freies Geisteslebe 1995.

Vladimír Helfert: Česká moderní hudba, Olomouc 1936Ivan Vojtěch (ed.): Skladatelé o hudební poetice 20. století, Praha 1960Vladimír Lébl (ed.): Konfrontace 1-4, Praha 1969-1970Vladimír Lébl (ed.) Nové cesty hudby 1-2, Praha 1964, 1970Jiří Vysloužil: Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert in 13 Bänden, Laaber-Verlag, Laaber 2000-  

Annotation

The course presents the phenomenon of Western "classical"/art music in the historical, as well as anthropological perspective. In the first semester, the time-span between the antics and the early classicism.

Preliminary knowledge of basic music theory is an advantage, not a condition for the participation in this course.