Charles Explorer logo
🇬🇧

Dialogue and text

Class at Faculty of Humanities |
YBEC144

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

V LS 2022 začínáme textem sociologa prof. Konopáska, který vyšel v příloze Salon ke dni 4.2.2021 (viz stud. opora) a také článkem historika dr. Rákosníka

(zde: https://www.novinky.cz/kultura/salon/clanek/esej-jakuba-rakosnika-hranice-mezi-vedou-a-politikou-sto-let-od-vydani-socialismu-ludwiga-von-misese-40388159), který nám bude sloužit jako "populární úvod" do určitého způsobu přemýšlení, které může být pro některé poměrně nekonformní.

Text bude sloužit jako určité rozvržené pole našich dalších úvah a práce. Navážeme novým textem od P. Bourdieua a L. Wacquanta, An Invitation of Reflexive Sociology (1992), kde se zaměříme na vybrané části, které jsou důležité ve vztahu k reflexivitě - osobnímu - sociálnímu - veřejnému - vědeckému. Text budeme společně číst, přemýšlet nad ním a učit se s texty a jejich částmi dále pracovat.

Chtěl bych případné zájemce/zájemkyně o tento kurz prosil, aby úroveň jejich angličtiny byla alespoň na B2, abychom se nemuseli zdržovat gramatickými základy, o které v tomto kurzu nejde.

Kurz je určen pro studenty a studentky primárně bakalářského studia. Uvítám samozřejmě rád i student(k)y studia distančního nebo kombinovaného.

Seminář seznamuje studenty se základními primárními i sekundárními sociologickými či obecně společenskými texty v angličtině a možnými způsoby jejich překladu a interpretace s tím, že se nedržíme striktní a formalistní struktury výkladu, ale jde nám především o rozměr myšlení i ve vztahu o obecným věcem humanitním (veřejný prostor, role sociologie - vědců/produkce/vědění/atd.)

Důraz je kladen na otevřenou a kritickou diskusi čtených textů, a to nejen z hlediska jazykového, ale především z hlediska společensky-vědního. Cílem kurzu je tedy nejen rozvoj jazykových kompetencí, ale také učit se přijímat proti/argument, který se váže ke společné diskusi. Nástrojem je zde řeč.

Seminář vyžaduje přípravu s předkládanými texty, které jsou vždy studentům rozeslány na email společně s připravenými základními otázkami. Očekávám od Vás pravidelnou práci, občasné odevzdání zadaných úkolů, stejně jako jistou a zdravou aktivitu na seminářích. Nevím proč, ale právě z těchto důvodů očekávám na semináři spíše menší počet studentů/studentek, kde ale můžeme mít jistotu, že půjde o "tavící kotlík" ideí.

Kurz může také sloužit jako jedna z možných příprav ke složení zkoušky OJAK či budoucí práce na překladech.

Je velmi žádoucí, aby kurz využili také zájemci o společenská témata (věda, metodologie, kritické myšlení, moc, teorie jako způsob nazírání světa), která v budoucnu mohou dále rozvíjet v rámci magisterských programů – především antropologie či sociologie, sekundárně pak v rámci např. studií občanské společnosti. A především jako činní a uvědomělí občané společnosti, které se nenechají zastrašit vlastním nevěděním. Svět a sociální prostor je totiž mnohem komplikovanější, než se nám celá řada lidí snaží tzv. namluvit ...

Seminář tedy předpokládá nejen zájem o jazyk, řeč, ale také o obecně sociologická témata.

Nejde zde jen o jakousi teoretickou rozpravu, která má své hluboké opodstatnění, ale především jde také o kultivaci řeči, překladu a kritickou rozpravu nad možnými perspektivami výkladu s následnou aspirací,

že Vám seminář vtiskne punc čehosi, co Vás již nepustí.

Skutečné vzdělání, nikoliv technická kvalifikace znalostí s certifikátem "pravosti" ve formě "zápočtu/zkoušky/později diplomu, atd."