Charles Explorer logo
🇨🇿

Platónovy dialogy VI. (Parmenidés, Kratylos)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBFB041

Sylabus

1. října úvod, shrnutí první části dialogu Faidros 8. října imatrikulace, děkanský den 15. října Faidros I. 257c-274b Řeč a techné, rétorika 22. října Faidros II. 274b-279c Písmo a nesmrtelnost, závěr dialogu a jeho jednota 29. řijna Platónova filosofie podle Aristotela (tzv. akroasis O dobru) 5. listopadu Parmenidés I. 126a-130a narativní rámec, jednající postavy, eleatská filosofie, Zénónův argument 12.listopadu Parmenidés II. 130a-134e kritika teorie idejí (6 argumentů) 19. listopadu Parmenidés III. 134e-142a mezihra, první hypotéza 26. listopadu Parmenidés IV.  142b-157b druhá hypotéza, dodatek k prvním dvou hypotézám (exaifnés) 3. prosince Parmenidés V. 157b-166c třetí až osmá hypotéza 10. prosince Kratylos 383a- 391b, struktura a hlavní téma dialogu;  kritika konvencionalismu 17. prosince Kratylos 427e-440e kritika naturalismu; závěr 7. ledna – závěrečný test

Anotace

V pokračování platónských interpretací nejprve podrobněji probereme poslední třetinu dialogu Faidros, jež je věnovaná jednak otázce po techné, které je třeba k sestavení pravdivé řeči, na níž vynikne rozdíl mezi filosofií a rétorikou, a dále otázce povahy písma a smysluplnosti řeči zapsané, a to s ohledem na statut samotných

Platónových dialogů. Hlavní důraz bude ovšem položen na interpretaci dialogu Parmenidés, který je od antiky tradičně považován za Platónovo vrcholné dílo. Na pozadí portrétu eleatského filosofa Parmenida (jež je Platónem pojatý jakožto portrét filosofa při díle) budou ukázány metodické předpoklady a metafyzické důsledky tázání po arché, jež ústí v osm slavných hypotéz o Jednu (hen) a Jiném (talla), které budou probrány z části za pomocí komentované četby. Snad se nám na tomto základě nakonec podaří rozhodnut otázku, zdali je lepší oddat se filosofii nebo pěstovat koně (Parm. 126c). Zbývající čas bude věnován dvěma exkursům: jednak interpretaci první

části dialogu Kratylos, která pojednává o povaze lidské řeči a původu slov; druhý exkurs představí v nejzákladnějších rysech problematiku Platónových tzv. nezapsaných nauk, kdy se pokusíme podívat na platónskou filosofii očima jeho žáků. Seminář bude tentokrát o něco málo náročnější, doporučuji ho zejména těm studentům, kteří již mají s platónskou filosofií alespoň základní zkušenost (tj. absolvovali minimálně úvod do filosofie či lépe některý z platónských seminářů).