Nástin dějin uvažování o problematice gestikulace v dějinách západního myšlení od Platóna po Merleau-Pontyho s přesahy do psychologie, lingvistiky a rétoriky.
Doporučená literatura (dostupná v českých překladech nebo v angličtině):
Platon, Kratylos.
Lucretius, O přírodě.
Sv. Augustin, O učiteli, O velikosti duše.
Hobbes, T., Leviathan.
Condillac, E. B., Esej o původu lidského poznání.
Diderot, D., Dopis o hluchoněmých.
Desloges, P., A Deaf Person’s Observations about An Elementary Course of Education for the Deaf, in: H. Lane (ed.), The Deaf Experience. Classics in Language and Education, Wahington, Gallaudet University Press 2006
Mallery, G., Sign Language among North-American Indians Compared to That Among Other People and Deaf-Mutes (1882), Mouton, Hague 1972
Itard, J.-M., Report on the Progress of Victor of Aveyron (1806), in: L. Malson, Wolf Children, London 1972
Merleau-Ponty, M., Fenomenologie vnímání.
Podmínky atestace: docházka, aktivní účast v diskusní části kursu. Výuka bude probíhat v MS teams v den a hodinu určenou v rozvrhu. Kód posluchačům zašlu před začátkem semestru.