Charles Explorer logo
🇨🇿

Platónovy dialogy (Sofistés, Politikos, Parmenidés)

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBFC072

Sylabus

Témata:

1) Úvod: žánr Platónových dialogů, eleatské dialogy jakožto césura v Platónově tvorbě, proč v nich není hlavním mluvčím Sókratés?, společné téma (metoda a logos, metoda a pravda, nejvyšší rody, ontologie); návaznost na dialogy z přechozích semestrů (Theaitétos, Ústava, Menón, Faidón, Sedmý list); výklad základních pojmů (idea, exaifnés, dialektická metoda, epistémé a doxa, nejvyšší mathéma apod.).

2) Sofistés část I. 218b - 236d bytnost sofisty I.; 221c - 231b jakým způsobem hledat výměr čehosi? Metoda a logos; demonstrace diairetické metody, dichotomické dělení, různé druhy rybářství; sofista jako rybář udičník, různé druhy sofistiky; 231b- 236b bytnost sofisty (co je sofista v pravdě?), hledání jednoty v různosti; předběžná odpověď (sofista ovládá odborné umění protimluvu (antilogiké); sofista jako napodobovatel jsoucna (mimétés tón ontón)); dva typy napodobovacího umění: eikastiké a fantastiké.

3) Sofistés část II. 237a- 239c; problém jsoucna a nejsoucna, ontologická diference, jsoucno a bytí; dokonale nejsoucí (237b-239c); výměr eidolon a problém nepravdivého mínění, rozchod s Parmenidem (239c-242b); dokonale jsoucí, pluralisté (234b-244b); monisté, kritika Parmenidovy ontologie (244b-245e).

4) Sofistés část II. 246a-250c část II gigantomachia; reformovaní giganti a přátelé idejí; 247e: jsoucno jako síla (dynamis), pohyb (kinésis) jako nejvyšší rod; 250c-254b dialektiké techné.

5) Sofistés část II. 254b-259c gené tés úsias, nejvyšší rody jsoucna 259e-264d eidé tú logú, jak je možný přelud či klam (jak je možné něco, co není). Navázání přerušené diairesis: 264 b - 268d bytnost sofisty II.

6) Politikos část I. Státník jako pastýř: 257a-258a úvod; 258b-261e Státník jako pastýř I. (diairesis); 262a-264b kritika prvního postupu; 264b-267c Státník jako pastýř II. (diaresis); 267c-277a - mythos (bůh jako pastýř lidí).

7) Politikos část II. Digrese: 277d-283b sen a probuzení (hypar); pojem paradeigma, tkalcovství jako paradeigma státnického umění; 283b-287b měřítko (metron) a měřičství (métrétiké), rozlišení dvou typů měřičství (kvalitativní a kvantitativní) a dialektika.

8) Politikos část III. Státník jako (boží) pomocník (hyperetés) a tkadlec: 287b-287e příčiny a spolupříčiny; 287e-289c klasifikace věcí v obci; 289c-291c odlišení všech ostatních zaměstnání v obci od státníka; 291d-292a přehled různých typů ústav; 292a-294a problém autority; dle čeho lze poznat, že je daná vláda legitimní?; 294a-302b výhody a nevýhody vlády zákona; 302b-303c sedm typů ústav a jejich hodnocení; 303d-305e odlišení státníka od vojevůdce, řečníka a soudce; 305e-311c závěr: státník a tkadlec; co a z jakého důvodu tká státník?

9) Parmenidés část I.: 126a-128e narativní rámec; Zenónův argument ; 128e-130a Sókratova teorie idejí; 130a-134e Kritika teorie idejí; (130a-e čemu lze a nelze přisoudit ideu?; 130e-131e problém participace; 132a-b argument třetího člověka; 132b-c idea jako noésis; 132c-133a idea jako paradeigma; 133a-134e nepoznatelnost idejí.) Mezihra: 135b-137c.

10) Parmenidés část II. 137c-142a první hypotéza; 142b-155e druhá hypotéza;

11) Parmenidés část II. apendix k prvním dvěma hypotézám 155e-157b; 157b-159b Třetí hypotéza; 159b-160b čtvrtá hypotéza.

12) Parmenidés část II. Negativní hypotézy 160b-163b pátá hypotéza; 163b-164b šestá hypotéza; 164b-165e sedmá hypotéza; 165e-166c osmá hypotéza. Studijní literatura: * Povinná: Platón. Parmenidés. In Platón. Platónovy spisy II. Praha: OIKOYMENH, 2003, s. 9-78. ISBN 80-7298-063-7. Platón. Politikos. In Platón. Platónovy spisy I. Praha: OIKOYMENH, 2003, s. 411-487. ISBN 80-7298-062-9. Platón. Sofístés. In Platón. Platónovy spisy I. Praha: OIKOYMENH, 2003, s. 333-410. ISBN 80-7298-062-9. Patočka, J. Platón. Přednášky z antické filosofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,

1992. ISBN 80-04-25609-0. Zejména strany 289-368. Wyller, E A. Pozdní Platón. Praha: Rezek,

1996. ISBN 80-86027-00-7. Zejména strany 101-180. * Doporučená: Vlastos, G. The Third Man Argument in the Parmenides. The Philosophical Review. 1954, 63, s. 319-349. ISSN 0031-8108. Benardete, S. The Being of the Beautiful: Plato’s Theaetetus, Sophist, and Statesman. Chicago: University of Chicago Press,

2008. ISBN

9780226670393. Scolnicov, S. Plato’s Parmenides. Berkeley: University of California Press,

2003. ISBN

97805209251. Dorter, K. Form and good in Plato's Eleatic dialogues: the Parmenides, Theaetetus, Sophist, and Statesman. Berkeley: Universisty of California Press,

1994. ISBN

0520083318.

Anotace

Zaměříme se na trojici vrcholných Platónových dialogů, jež přicházejí po zásadní césuře v Platónově díle, kdy přestává být hlavním mluvčím Sókratés a na jeho místo nastupuje XENOS, HETAIROS, ANÉR FILOSOFOS

(cizinec, přítel, muž filosofický): nejprve cizinec z Eleje a v posledním dialogu pak Parmenidés. V ohnisku zájmu bude zejména Platónova dialektika: v portrétu sofisty jako „rybáře udičníka“ bude při díle ukázána diairetická metoda, probráno Platónovo učení o jsoucím (TO ON) a interpretována slavná pasáž o gigantomachii, v portrétu politika pak na archetypu státníka předvedeno další prohloubení dialektické metody a filosoficky vytěženo umění tkaní látek a koberců; konečně na portrétu Parmenida (pojatého jakožto portrét filosofa při díle) budou ukázány metodické předpoklady a metafyzické důsledky tázání po ARCHÉ a probráno osm slavných hypotéz o Jednu

(HÉN) a Jiném (TALLA). Z této perspektivy pak snad bude možno i rozhodnout otázku, zdali je lepší oddat se filosofii nebo pěstovat koně (Parm. 126c).