1) Tři typy filosofie: sokratovská, platónská a aristotelská.
2) Prováděcí, existenciální filosofie Sókrata.
3) Žánr Platónových dialogů. Výklad areté, spravedlnosti a dalších pojmů.
4) Platónova filosofie jako péče o duši.
5) Platónův pokus najít neměnná měřítka, ideje a situovanost člověka.
6) Tři hlediska Platónovy péče o duši. Politický výklad péče o duši.
7) Individuální výklad péče o duši. Kosmogonický výklad péče o duši.
8) Pojetí duše a idejí u Platóna.
9) Platónský výklad spravedlnosti. Agón a vyrovnávání.
10) Démokritovo pojetí péče o duši.
11) Aristotelova filosofie.
12) Souvislost diskurzu náboženského, právního a mravního. Rozlišení mýtu, filosofie a náboženství. Vazby na program DK/IB: Fustel de Coulonges: "Antická obec" M. Mauss: "Esej o daru" M. Scheler: "Místo člověka v kosmu" L. Benzovszký: "Filosofická propedeutika I" E. Cassirer: "Filosofie symbolických forem I, II" L. Landgrebe: "Filosofie přítomnosti" Povinná literatura:SOKOL J., PINC Z., Antropologie a etika, Praha, Triton,
2003.BENYOVSZKY, L., Filosofická propedeutika I., Praha: SOFIS,
1998.BENYOVSZKY, L., Filosofická propedeutika II., Praha: SOFIS,
2001.(vybrané pasáže).PETŘÍČEK, M., Úvod do (současné) filosofie, Praha: Hermann & synové,
1992. Doporučená literatura:ARENDTOVÁ, H., Krize kultury, Praha: Mladá fronta,
1995.BRAGUE, R., Evropa, římská cesta, Praha: Univerzita Karlova,
1994.PATOČKA, J., Evropa a doba poevropská<span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "TimesNewRomanPS
This introductory four-term course to philosophy is based on contrasting archaic society with modern society, community living with myths to the community where myths were gradually being broken. In historical and phenomenological perspectives, particularly drawing from Husserl's and Patočka's interpretations, the course reflects on the fundamental philosophical concepts introduced by Socrates, Plato and Aristotle.
The main issues concerned are as follows: 1. Myth as a symbolic form that allows no questioning as compared to philosophy; 2. the concept of discourse illustrating the differences between theoretical and practical approaches as represented by maths, philosophy, classical science, and myths, life, modern science and technology, respectively; 3. an analysis of philosophical discourse based on Plato's dialogue "Gorgias".