Charles Explorer logo
🇬🇧

Philosophy and Poetry (Homer)

Class at Faculty of Humanities |
YBFC232

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

4. října. Úvod, atestační požadavky, účel složení eposů, doba jejich vzniku (J. Kružík)     - https://www.youtube.com/watch?v=q38uQZQYihc&t=29s 18 října.

Daktylský hexametr a české překlady Homéra  (J. Kružík) - https://www.youtube.com/watch?v=2PvCGwzNBXY&t=3269s  25. října.

Struktura, kompozice a stručný obsah obou eposů (J. Kružík)   - https://www.youtube.com/watch?v=BitLHrjAILc&t=2463s           1. listopadu Homérská kosmologie a Achilleův štít (Il 18) (J.

Kružík)    - https://www.youtube.com/watch?v=q8Z8J55QePw&t=2792s           8. listopadu Homérova antropologie: tělo a duše (J. Novotný) alternativa:  https://www.youtube.com/watch?v=4BLvMxSLi-E 15. listopadu Achilleovo dilema: krásná smrt nebo dlouhý život (Il 9) (J.

Kružík) - https://www.youtube.com/watch?v=piK_kvLRfro&t=2683s        22. listopadu Případ Thersités: hrdina a antihrdina v homérských eposech (Il 2) (J. Kružík)     - https://www.youtube.com/watch?v=0yOnwI3W-4A&t=130s 29. listopadu Odysseův sestup do podsvětí (Od 11) (J.

Kružík)    https://www.youtube.com/watch?v=XxIer_pLQ54&t=2770s 6. prosince Homérské náboženství (J. Novotný) 13. prosince Epistémé: kořeny filosofických termínů u Homéra (T.

Holeček) 20. prosince Athéna: případová studie (T. Holeček) 19. prosince Bonus (pondělí!!!): Vánoční přednáška: 17. duben roku 6 př.

Kr. (J. Kružík)    - záznam na youtube

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem semináře je představit a následně přivést studenty bakalářského studia k poučené četbě Homérových eposů, jejichž adekvátní znalost je začasté podmínkou sine qua non pro porozumění primárně filosofických textům ale též i pro celkovou kulturní orientaci humanitního vzdělance. Metoda kursu je primárně hermeneutická, kdy umění intepretace odemyká duchovní a mentální svět, který je nám v jistém ohledu blízký, jelikož z něho náš svět vychází, ovšem který je zároveň dějinně, nábožensky i kulturně cizí, vzdálený, a v mnoha ohledech principiálně odlišný; současné podržení obého pak umožňuje zahlédnout nesamozřejmost a nedefinitivnost světa našeho, a lépe porozumět údělu člověka Západu, to jest svému vlastnímu údělu.