Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar on the Works of Heinrich Rombach

Class at Faculty of Humanities |
YBFC233

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

KONÁ SE NA PřF VE VINIČNÉ 7, V UČEBNĚ B2 – V PŘÍZEMÍ HNED NAPROTI VCHODU DO BUDOVY.  

Další doporučená literatura:  

Primární:

– Rombach, Heinrich, „Tao fenomenologie“, přel. David Mik, in: Filosofický časopis 46, 1998, č. 3, 369-385. (https://kramerius.lib.cas.cz/search/i.jsp?pid=uuid:f1c535a0-48e1-11e1-1232-001143e3f55c)– Týž, „Fenomén fenomén“. (Referát a částečný překlad Rombachova článku.) Z hlubin samizdatu, jméno referenta a překladatele mi není známo.– Týž, „O původu a bytnosti otázky“, přel. Miroslav Petříček, in: Petr Rezek (ed.), Idea, hypotéza a otázka, Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, Praha 1991, s. 85-100. (Ukázky z Rombachovy knihy Über Ursprung und Wesen der Frage, Alber, Freiburg/München 1952. (Jde o disertaci z r. 1949.))– Týž, „Triviální zkušenostní věty o fenomenologii“, přel. Jiří Němec, ex: Filosofický sborník. Nové cesty myšlení, sv. 0, samizdat, Praha 1977.– Týž, „Víra v Boha a vědecké myšlení“, přel. Jiří Němec, ex: Filosofický sborník. Nové cesty myšlení, sv. 0, samizdat, Praha 1977

  Sekundární:

– Blaschek-Hahnová, Helga, „Běhá to“, přel. Božena a Josef Kosekovi, in: Filosofický časopis 43, 1995, č. 1, s. 81-97. (https://kramerius.lib.cas.cz/search/i.jsp?pid=uuid:ee99be1a-48e1-11e1-1232-001143e3f55c)– Táž, „Fenomenální sféra a strukturní dění“, přel. Petra Stehlíková, in: Filosofický časopis 45, 1997, č. 5, s. 768-786. (https://kramerius.lib.cas.cz/search/i.jsp?pid=uuid:f09bd261-48e1-11e1-1457-001143e3f55c)– Táž, „Zjevování – svět – struktura. Heinrich Rombach a Jan Patočka ve světovém rozhovoru.“, přel. Věra Schifferová, in: V. Leško, R. Stójka a kol., Patočka a filozofia 20. storočia. ,Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach, Košice 2015, s. 65–84.– Blecha, Ivan, „Fenomenologické základy strukturální ontologie“, in: Přemysl Dvorský (ed.), FILOSOFIA KAI SYNOUSIA. Sborník k 75. narozeninám Karla Flosse, Univerzita Palackého, Olomouc 2002, s. 23-31.– Týž, „Fenomén jako dění struktury“, in: Ivan Chvatík a Pavel Kouba (eds.), Fenomén jako filosofický problém. Sborník prací k filosofii Jana Patočky a Eugena Finka. OIKOYMENH, Praha 2000, s. 302-310.– Týž, „K problému nespekulativní metafyziky“, in: Reflexe, 1995, č. 13, s. 2/1-16. (https://www.reflexe.cz/File/Reflexe_13/blecha-metafyzika.pdf)– Týž, „Strukturalistická fenomenologie. Heinrich Rombach“, in: týž, Proměny fenomenologie. Úvod do Husserlovy filosofie. Triton, Praha & Kroměříž 2007, s. 362-371.– Kanócz Robert, "Jde o cestu?", Analogon 94, 2021, s. 54–58.– Mokrejš, Antonín: „Základy fenomenologické sociologie“, in: Filosofický časopis 42, 1994, č. 5, s. 855-861. (Recenze na: Rombach, Heinrich, Phänomenologie des sozialen Lebens: Grundzüge einer Phänomenologischen Soziologie, Alber, Freiburg & München 1994.)– Němec, Jiří, "Nové šance svobody", in: Svědectví 16, 1980, č. 62, s. 221–229. (http://scriptum.cz/soubory/scriptum/svedectvi/svedectvi_1980_62.pdf)– Týž, "O víře a proměně", Paternoster 1987, č. 18, s. 93–95. (http://scriptum.cz/soubory/scriptum/paternoster/paternoster_1987_18_ocr.pdf)– Týž, "Zpráva o dvou snech", in: Paternoster (Wien) 1985, č. 12, s. 91–95. (http://scriptum.cz/soubory/scriptum/paternoster/paternoster_1985_12_ocr.pdf)– Rezek, Petr, „Strukturální pohled na rozmanitost psychoterapeutických škol“, in: týž, Fenomenologická psychologie, Jan Placák - Ztichlá klika, Praha 2008, s. 75-79. (Rombacha se porůznu dotýkají i jiné texty v knize.)– Wang, Jun, „Co znamená ‚struktura‘? Historické a kulturní významy fenomenologie struktury Heinricha Rombacha“, přel. Alena Bakešová, in: Filosofický časopis 64, 2016, č. 2, s. 211-228. (https://kramerius.lib.cas.cz/search/nimg/IMG_FULL/uuid:a31698cf-e4e6-40a6-b2d1-2403ac3a8ea6#page=1)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Heinrich Rombach (1023-2004) byl německý filosof pozoruhodně rozvíjející podněty Husserlovy a Heideggerovy fenomenologie, ale též čínského myšlení, středověké mystiky a zejména díla Mikuláše Kusánského. Pokoušel se odpoutat od způsobů myšlení, které za proměnami situací hledají jako jejich základ neměnné substance či zákony, a myslet jediný pohyb nedílné situace, v níž jsme, a v níž lze jen relativně rozlišit vnořené dílčí situace. V semináři budeme číst a diskutovat vybrané texty Heinricha Rombacha v pracovních překladech do češtiny. Zaměříme se na jeho projekt "situační ontologie" a vztah zkušenosti a analýzy v jeho myšlení.

(Budeme se každopádně zabývat jinými texty než v kterémkoli z mých minulých rombachovských seminářů.)