Kurz se bude interdisciplinárními prostředky historické antropologie a historické sociologie zabývat teorií a dějinným průběhem vývojového procesu vojenské revoluce a bude také poskytovat přehled evropských kulturních dějin války v širším kontextu od poloviny 15. do poloviny 18. století. Budeme se přitom vyhýbat tradičnímu, konzervativnímu pojetí vojenské historické vědy a jeho důrazu na nacionalistické narativy, elitní aktéry a "velké bitvy". Cílem kurzu je porozumět způsobu, jakým se zejména v prostoru evropského západu v raném novověku natolik proměnilo vedení války, že od poloviny 17. století nastala výrazná a nevratná vojenská převaha evropských armád nad armádami všech dalších civilizačních okruhů.
Součástí kurzu také bude terénní praxe, exkurze do Velké pevnosti Terezín. Vyzkoušíme si palbu z mušket a polního děla a soudobé disciplinační vojenské techniky a navštívíme chodby několikapatrového podzemního minového systému.
Kurz je určen pro pokročilejší bakalářské nebo magisterské studenty se znalostmi evropských dějin překračujícími úroveň atestu Úvod do historie. Je vhodný jako součást přípravy na atest Evropské dějiny v kontextech. Kurz vyžaduje dobrou znalost anglického jazyka, v němž budeme studovat velkou většinu povinných textů.
Každé téma bude mít stanoveny 1-2 povinné texty. Jejich referenti je prostudují a ve svém vystoupení shrnou základní ideu a koncepci textu a pokusí se jej uvést do kontextu.
Ostatní si je prostudují tak, aby byli obeznámeni s jejich obsahem a byli schopni přispět do diskuse.
Pokud nejste vůbec obeznámeni s vojenskou historií raného novověku, doporučuji (nepovinně) seznámit se například s následujícími texty:
Morillo, Stephen; Black, Jeremy and Lococo, Paul; eds. War in World History, Volume 2 since 1500. Boston: McGraw Hill, 2009. Chap. 4 "The Dawn of Global Warfare 1500-1750", p. 304 - 403. Chap. 5. , sec. 21, "Bullion and Bayonets...", p. 404-422.
V českém jazyce je k dispozici: Cerman, Ivo a Šedivá Koldinská, Marie; eds. Základní problémy studia raného novověku. Praha: Nakladatelství Lidové Noviny, 2013. Obsahuje velmi dobře zpracovanou kapitolu o vojenství, schopnou poskytnout základní kvalifikovaný přehled problematiky. Pavel Bělina, Kapitola III "Raně novověké vojenství", str. 471-499.
SYLABUS pro ZS 2015/2016 1) 5. 10. 2015 - Představení tématu a referátů, diskuse o našich zkušenostech s vojenskou historií. 2) 12.10.2015 - Základní pojmy a konceptyStorchová, Lucie (ed.) Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha: Scriptorium, 2014. Str. 282 - 292 (Lucie Storchová: Válka) 3) 19.10.2015 - Proces vojenské revoluce jako téma historické sociální vědy, základní linie evropských vojenských dějin 1450-1704 - ref. SinelnikovaRoberts, Michael. "The Military Revolution, 1560-1660." In The Military Revolution Debate, ed. Clifford J. Rogers, Colorado: Westview Press, 1995.Kapitola 1 - The Military Revolution 1560 - 1660 (Michael Roberts)Kapitola 2 - The ´Military Revolution 1560-1660) - a Myth? (Geoffrey Parker)Kapitola 4 - A Military revolution? A 1660-1792 Perspective (Jeremy Black). 4) 26.10.2015 - Teorie militární mechaniky a dynamiky (John Keegan) - ref. DudákováChaline, Olivier. Bílá Hora. Praha: Karolinum, 2014.Kapitola III - Náraz 5) 2.11.2015 - Italské války 1494-1559 - přelom v modernizační transformaci evropského vojenství - ref. BuchwaldMallet, Michael a Shaw, Christine. The Italian Wars 1494-1559. Harlow: Pearson, 2012.Kapitola 6 - The transformation of WarKapitola 7 - The resources of WarKapitola 10 - The legacies of the War. 6) 9.11.2015 - Nizozemská válka za nezávislost - mořicovské reformy a nástup systematické sociální disciplinace ozbrojených sil - ref. ŠtimplNimwegen:, Olaf van. The Dutch Army and the Military Revolutions, 1588-1688.Londýn: Boydell Press, 2012.Kapitola 2 - The Dutch Army in the Revolution in Infantry tactics (1592 - 1618).Kapitola 3 - Field Operations (1590 - 1648). 7) 16.11.2015 - Terénní výzkum - exkurze do Velké pevnosti Terezín.Vhodné je turistické oblečení a obuv, vezměte si sebou baterku. Cesta na místo trvá cca 1 hodinu, doba pobytu v pevnosti cca 4 hodiny. Návštěva podzemního protiminového systému se nedoporučuje pro kolegyně a kolegy trpící klaustrofobií. 8) 23.11.2015 - Témata a problémy Třicetileté války - ref. VukanovičEnglund, Peter. Nepokojná léta. Praha: Nakladatelství Lidové Noviny, 2000.Kapitola 1, str. 9-39.Geoff Mortimer: Early Modern Military History, 1450-1815. Londýn: Palgrave Macmillan, 2004.Kapitola 6: War by Contract, Credit and Contribution: The Thirty Years War. 9) 30.11.2015 - Válka a kapitál - žoldnéři, vojenští podnikatelé a kontraktoři v 16. a 17. století - ref. BorčDavid Parrot. The Business of War: Military Enterprise and Military Revolution in Early Modern Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.Kapitola 2. The Expansion of Military enterprise 1560-1620.Kapitola 3 - Diversity and Adaptation: military enterprise during the Thirty Years War. 10) 7.12.2015 - Nástup absolutistického státu a vojenské byrokracie - války Ludvíka XIV. - ref. DudzikLynn, John. A. Giant of the Grand Siecle. The French Army 1610-1715. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.Part One - Kapitola 1 (Contexts of Military Change in the Grand siecle)Kapitola 2 (Army growth). 11) 14.12.2015 - Válka na hranicích Evropy - Otomanské války v 16. a 17. století - ref. MoravecGuilmartin, John Francis. Gunpowder and Galleys. Changing technology and Mediterranean Warfare at Sea in the 16th century. Londýn: Conway Maritime Press, 2003.Kapitola 2 (The Mediterranean System of Warfare at Sea: Geographic origins and Operational Characteristics)Kapitola 3: The Mediterranean System of Naval Warfare: Physical, economic and social limitations. 12) 4.1.2016 - Teorie fiskálně-militárního státu - ref. PodlahaGlete, Jan. War and the State in Early Modern Europe. Spain, the Dutch Republic and Sweden as fiscal-military states, 1500-1660. Londýn a New York: Routledge, 2006.Kapitola 4: The Dutch republic: a bourgeois fiscal-military state, 140-174.
Tento kurz se zabývá raně novověkým vojenstvím v širokém historicko-antropologickém a historicko-sociologickém kontextu, s důrazem na dlouhodobý vývojový proces vojenské revoluce. Je vhodný pro magisterské studenty i pokročilé bakalářské studenty, například jako součást přípravy na souborný atest z evropských dějin (EDK).