3. 10. Jan Tuček: úvod, citační norma, elektronické informační zdroje 10. 10. Jan Tuček: historická věda (?) 17. 10. Pavel Himl: informační zdroje, historická kritika, pomocné vědy historické, historické poznání a jeho funkce ve společnosti 1 24. 10. Pavel Himl: informační zdroje, historická kritika, pomocné vědy historické, historické poznání a jeho funkce ve společnosti 2 31. 10. Pavel Himl: informační zdroje, historická kritika, pomocné vědy historické, historické poznání a jeho funkce ve společnosti 3 7. 11. Jan Horský: historická antropologie 14. 11. Markéta Seligová: historická demografie 21. 11. Jiří Pešek: moderní dějiny 28. 11. Pavel Mücke: oral history 5. 12. Blanka Altová: dějiny umění 12. 12. Roman Zaoral: dějiny každodennosti 19. 12. Roman Zaoral: hospodářské a sociální dějiny 2. 1. Jan Tuček: paměťová studia – jiný vztah k minulosti 9. 1. Zápočtový test
Povinná literatura:
HIML, P., TUČEK, J. a kol., Texty k historickému prosemináři FHS UK, Praha: FHS UK, 2015.
Doporučená literatura:
BENEŠ, Z., Historický text a historická kultura, Praha: Karolinum, 1995.
IGGERS, G. G., Dějepisectví ve XX. století, Praha: Lidové noviny, 2002.
HAVELKA M., Dějiny a smysl. O obsazích, akcentech a posunech tzv. české otázky (1895 - 1989), Praha: Lidové noviny, 2001.
HROCH, M., a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: SPN, 1985.
KUTNAR, F., MAREK, J., Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997.
STORCHOVÁ, L. a kol., Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha: Scriptorium, 2014.
ŠTAIF, J., Historie, historici a společnost, Praha: Univerzita Karlova, 1997.
Kurz určený studentům bakalářského studia je dvousemestrální (pouze Historický proseminář I. lze zapsat zvlášť bez návaznosti) a doporučuje se zejména studentům, kteří mají hlubší zájem o historii a uva žují o tom, že budou pracovat na bakalářské eseji s historickou tematikou. Kurz by měl seznámit studenty se specifiky historie coby společenské vědy a se základními přístupy k práci s historickým tématem, pramenem a historickou literaturou.
Na rozdíl od Úvodu do historie, který studenty seznamuje se základní faktografií a problematikou obecných i českých dějin, proseminář je určen studentům, kteří si chtějí prakticky osvojit základy historické práce.