Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do humanitních věd a studia vzdělanosti

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBHA003

Sylabus

Témata pátečních přednášek: 1) Věda v singuláru a vědy v plurálu. Výklad řeckého pojmu epistémé včetně Foulcautovy interpretace, věda o jednom, henologie. 2) Křesťanská varianta řecké epistémé: theologie, pojem dogmatu jakožto přesné racionální interpretace axiomů víry; výklad dvou podstat Ježíše Krista a diskuze a boje s tím spojené. 3) „Septem artes liberales“ jakožto vzdělanostní tradice navazující na výše uvedené základy. Rozdíl mezi svobodnými a nesvobodnými prakticky a technicky uchopenými „arters“. 4) Papežská revoluce 11. století a její důsledky pro „revoluční“ charakter evropských dějin. Důsledky této revoluce: vznik první novověké vědy - sekularizované theologie neboli právní vědy. Vznik scholastiky, křížové výpravy a nezdařený pokus o vybudování jednotné křesťanské civilizace pod vládou papeže. 5) Nominalismus jako vítěz boje o statut obecných pojmů a zároveň poslední myšlenkový vývoj středověku. Vznik empirizmu. 6) Řecká matematika založená na konečném apriori a jiné koncepty matematiky, především novověká matematika založená na nekonečném apriori. 7) Galileova matematizace přírody. 8) Descartovo nové založení filosofie a jeho problematičnost. Program lidského ovládnutí přírody pomocí novověké vědy. 9) Insulární a kontinentální tradice ve filosofii a její završení Kantem. 10) Velká francouzská revoluce a její následek: positivismus. 19. století jako obraz budoucího definitivního vítězství vědy a humanit v dějinách. 11) Husserlova Krize evropských věd jako reakce na positivismus a jeho pokus o obnovu vědy v singuláru - fenomenologie. 12) Protiklady: příroda nebo dějiny, názor nebo vhled, „erklären“ nebo „verstehen“; rozdíl mezi „přírodními, „tvrdými“ vědami a vědami „duchovnímu“, „humanitními“, „společenskými“, „měkkými“. 13) Koncept J. Lukacse: návratu k jednotě vědy v singuláru na bázi jeho knihy Na konci věku.  

* Témata úterních přednášek: 1) Zóon logon echon 2) Epistémé, geometrický svět 3) Péče o duši, řecká polis 4) Septem artes liberales 5) Vědění a věda 6) Člověk na světě, časovost 7) Jednání, rozhodování 8) Rozhovor a tvář 9) Město, instituce 10) Právo a spravedlnost 11) Rysy a funkce práva 12) Etické myšlení

* Studijní literatura:

* Povinná: SCHWANITZ, D. Vzdělanost jako živý dialog s minulostí. Praha: Prostor, 2011. ISBN 978-80-7260-256-8.SOKOL, J. Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2014.  ISBN 978-80-7429-223-1 * Doporučená: BURROW, J. W. Krize rozumu: evropské myšlení 1848-1914. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-025-X.

HUSSERL, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0561-7 LUKACS, J. Na konci věku. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1781-9.

SOKOL, J. Malá filosofie člověka ; a Slovník filosofických pojmů. Praha: Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-884-6.

Anotace

Uvedení do problematiky humanitních věd, které se vyvinuly z problematiky filosofie. Kurz vidí humanitní disciplíny v kontextu evropské vzdělanosti, jejíž specifikum je její založení v řecké filosofické tradici, zejména v Platónovi a Aristotelovi, ve vztahu ke společnému světu, ve společném logu jako výrazu vztahu k celku.