Charles Explorer logo
🇬🇧

Space and Time in Painting of 19th and 20th Century

Class at Faculty of Humanities |
YBHB020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata:

1) Varianty konstrukcí obrazového prostoru.

2) Základní principy vizuálního vnímání předmětné skutečnosti.

3) Výtvarný a obrazový prostor s odkazem na znovuobjevení lineární perspektivy v období italského quattrocenta.

4) Oko - orgán zraku.

5) Stín a světlo; iluze třetího rozměru; Trompe-l'œil.

6) Kvadraturní malba.

7) Vizuální stránka barokního divadla.

8) Malba Francisca Goyi jako inspirace umělců druhé poloviny

19. století.

9) Malba neoklasicismu a romantismu. William Turner.

10) Paul Cézanne; impresionismus; postimpresionismus.

11) Symbolismus; akademická a historizující malba.

12) Kubismus - hledání čtvrtého rozměru.

13) Expresionismus; nefigurativní umění. Studijní literatura: * Povinná: FRANCASTEL, P. Malířství a společnost, Výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Brno: Barrister & Principal,

2003. ISBN 80-86598-49-7. CHALUPECKÝ, J. Evropa a umění. Praha: Torst,

2005. ISBN 80-7215-264-5. SCRUTON, R. Estetické porozumění. Brno: Barrister & Principal,

2005. ISBN 80-85947-92-7. LIVIO, M. Zlatý řez. Praha: Argo/Dokořán,

2006. ISBN 80-7203-808-7. * Doporučená: DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Brno: Barrister & Principal,

2008. ISBN 978-80-87029-41-1. VAŠÍČEK, Z. Jak se dělají filosofie. Praha: Triáda,

2012. ISBN 978-80-87256-60-2. PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem. Praha: Herrmann a synové,

2009. ISBN 978-80-87054-18-5. HORÁK, O., HORÁK, J. ed. Místa počinu: historie výstavních prostorů u nás od

19. st. po současnost. Praha: Komunikační prostor Školská,

2010. ISBN 978-80-254-8775-4.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Obsahem přednášek je sledování změn vnímání a zobrazování prostoru v malbě daného období tj. konstrukce i destabilizace iluzivního prostoru, perspektiva a její varianty, neiluzivní prostor vytvářený v rámci dvojrozměrné plochy, časová složka podílející se na vytváření myšlenkového prostoru díla; aktivní úloha tvůrce na jedné straně a pozorovatele na straně druhé; přiřazení konkrétních výtvarných umělců k výtvarným směrům či hnutím; vazby a souvislosti malířské tvorby daného období s ostatními výtvarnými obory; vazby a souvislosti výtvarné tvorby daného období s dalšími uměleckými obory (architektura, literatura, hudba, film). Po dobu omezení prezenční výuky bude využíván MS Teams v čase dle běžného rozvrhu (upozornění a pozvánka k připojení budou pravidelně zasílány na e-mail).

V případě trvání opatření během zkouškového období proběhne ústní část atestace on-line v prostředí MS Teams.