Metody a prameny interdisciplinárního studia archeologického: environmentální archeologie, krajinná archeologie, sídlištní/prostorová archeologie
Metody a prameny interdisciplinárního studia historického: environmentální dějiny, historická ekologie, historická geografie, dějiny hospodářství
Přírodní rámec vzniku a vývoje rodu Homo, čtvrtohory, kvartérní klimatický cyklus
Období lovecko – sběračských kultur. Paleolit a mezolit, teritorialita, otázka kulturní krajiny lovců a sběračů.
Vývoj klimatu v holocénu
Období zemědělských kultur. Neolit – problém vzniku, šíření neolitických kultur z předovýchodního centra, „balíček“ neolitických inovací v Evropě
Vývoj neolitických kultur v Evropě. Neolit, neolit, formování zemědělské krajiny
Středomoří a zaalpské oblasti v době bronzové, železné a laténské. Otázka ekologických pravěkých ekologických krizí
Doba římská, stěhování národů, příchod Slovanů, raný středověk – zrod feudální společnosti
Vrcholný středověk – „balíček“ technologických inovací, vnitřní a vnější kolonizace
Pozdní středověk, raný novov ěk – fenomén šlechtického velkostatku a jeho vliv na vývoj krajiny
Ekonomické problémy 18. století a pokusy o jejich systémová řešení, zrod obdivu k venkovské krajině a „divočině“, předzvěst industriální doby a její kultury
Literatura:
Bouzek, J. 2005: Pravěk českých zemí v evropském kontextu. Praha: Triton.
Gojda, M. 2000: Archeologie krajiny. Praha: Academia.
Klápště, J. 2005: Proměna českých zemí ve středověku. Praha: Lidové noviny.
Ložek, V. 2007: Zrcadlo minulosti. Česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha: Dokořán.
Matoušek, V. 2010: Čechy krásné, Čechy mé. Vývoj krajiny Čech v době industriální. Praha: Agentura Krigl.
Svoboda, J. 1999: Čas lovců. Dějiny paleolitu, zvláště na Moravě. Brno: Archeologický ústav AV ČR.
Cílem kurzu je seznámit posluchače s aktuálními poznatky o vývoji interakce člověka a jeho přírodního prostředí od pravěku do raného novověku. Posluchač bude nejprve stručně seznámen s disciplínami věnujícími se této problematice a jejich metodami.
Následně bude seznámen se základními etapami vývoje interakce člověka a jeho přírodního prostředí.