1. Úvod, vznik a historický vývoj instituce muzea umění. / museion, kabinet kuriozit, obrazárna/.
2. Základní druhy muzejních institucí - soukromé a veřejné sbírky. /př. Muzeum Kampa, Národní galerie/.
3. Expoziční strategie, klasické a atypické muzejní expozice. /white cube a site specifik/.
4. Funkce muzea umění - vzdělávání a pobavení -/ NG Veletržní palác, Galerie Mayrau/.
5. Muzeum umění jako kulturní centrum.
6. Role a porozumění diváka a interpretace muzejní sbírky.
7. Cílové skupiny a sociální interakce při návštěvě muzea umění. /Struktura a dělení návštěvnosti - typy návštěvníků kulturních institucí /.
8. PR strategie, kulturní management
9. Návštěva expozice Muzea Kampa.
10. Artefiletika, galerijní animace, reflexe.
11. Struktura muzejní sbírky, budování sbírky, veřejná služba.
12. Fenomén sběratelství a mecenášství, sponzoring, nadace.
13. Návštěva expozice Museum of Young Art -Artbanka.
Art Museums are a phenomenon which has undergone significant transformation since the Age of Enlightenment. From the first public picture galleries, which tended to operate in intention of the elitist spirit of the former palaces, to the seemingly neutral "white cubes" - modernist art museums, which present the history of art on white walls, providing the audience with no interpretation, up to the contemporary concept of an art museum, approached as a communication space, which aims to overcome both the former elitism and the ideological neutrality, and tries to respond to the new standards of the digita era.
Within this course students are initially provided with introduction to the theoretical background of museology and to different art museum projects, and then shall be involved in working on their own projects (either virtual or real)designed according to the European Project Cycle Management standards. Projects may concern various relevant spheres: from the exhibition and educative practice of museums and galleries, marketing and management or international cooperation, up to minor specific projects.