Syllabus: blog kurzu: http://popsci.blog.cz 1. blok: 1) Psaní není "žádná věda" aneb úvod do vědecké a cestopisné žurnalistiky. (Tradice a budoucnost oboru/ hlavní představitelé / přehled a charakteristika základních žánrů.) 2) Síla příběhu aneb "We think in terms of stories". (Identifikace příběhu a narativní techniky.) 3) Etnografie a cestopis aneb antropolog v terénu. (Sociální a kulturní antropologie a její techniky uplatnitelné v rámci cestopisné žurnalistiky.) 4) Pop & science aneb popularizace vědy v médiích. (Věda vs. média / rešerše /vědecké novinky / fact checking .) 5) Svět v obraze aneb jak komunikovat prostřednictvím fotografie. (Kazuistika ze spolupráce s UNICEFem Mosambik / fotografie a emoce/ reportáž / street-photography / fotoesej.) 2. blok: 1) Antropologie v praxi (Úvod do praktické části a diskuse nad možnostmi uplatnění aplikované antropologie, resp. vědecké a cestopisné žurnalistiky v rámci kariéry /zaměstnání). 2) Tvůrčí dílna (Práce ve fokálních skupinách zaměřených na představení témat a konkrétního zpracování draftů zadaných na konci prvního bloku). 3) Ukaž se (Prezentace vybraných draftů, identifikace jejich silných i slabých částí a doporučení směrovaná k jejich finalizaci). 4) Host do domu (Guest lecturer z praxe, šéfredaktor či šéf editor populárně vědeckého časopisu typu National Geographic, případně renomovanější cestopisný reportér apod.). 5) Kulatý stůl (Závěrečná interaktivní diskuse či otázky směrované k hostovi či celému kurzu).
Cílem kurzu je teoretické i praktické osvojení publicistických žánrů, které mohou zprostředkovat vědecké, resp. antropologické poznatky širší veřejnosti. Studenti si v jeho průběhu vyzkouší základy redakční práce, seznámí se blíže s mediálním prostředím a naučí se v něm efektivněji komunikovat slovem i obrazem.