Témata kurzu: 1 Úvod do dějin fotografie ("Fotografie zničila malíře, ale osvobodila malířství," francouský malíř Paul Delaroche.) 2 Praktické užití fotografie ve všech fázích sociologickém výzkumu:
Užití fotografie v sociologickém výzkumu: a) fotografický (filmový) dokument - obsahová analýza fotografií (rodinné fotografie, tisk) b) časový snímek c) fotografie v kvalitativním sociologickém výzkumu d) osobnost fotografa v kvalitativním sociologickém výzkumu
Další přednáškové okruhy, které vycházejí z již zrealizovaných vizuálně-fotografických projektů:
Venkov
Romové
Strašáci úvod do terriculologie
Ad hoc – Média – reflexe aktuálního dění
Příběhy v obrazech – animovaný dokument Kronika Oldřicha S. 1. Geometrie a detail 15. 3. 2. Rodinná fotografie jako historický dokument 3. Revoluce ve fotografii x fotografie v revoluci 4. Pravda ve fotografii 5. Čas a prostor - sociologické aspekty 6. Dokument jako já 7. Co je to češství? /platí i pro studenty VS 2/
Fotografie a sociologie mají nejen společné téma, ale i rok narození - 1839. Myšlenka fotograficky zachytit sociální jevy se objevila již v roce 1851, kdy anglický sociolog H. Mayhew pozval ke spolupráci na své knize "Londýnští pracující a londýnská chudina" daguerrotypistu R. Bearda. Současný překotný rozvoj prostředků masové komunikace klade stále větší důraz na vizuální sdělení. Užití fotografie v empirickém výzkumu usnadňuje komunikaci nejen mezi sociology, ale i komunikaci s nesociologickým světem. Je také důležitým prostředkem k navázání kontaktu mezi výzkumníkem a zkoumaným, to platí zejména pro kvalitativní sociologický výzkum.
Kurz je určen především pro studenty, kteří již mají elementární znalosti ze sociologie a zároveň zvládají základní fotografické dovednosti. Na praktických „rozcvičkách“ si mohou sami vyzkoušet specifika fotografického jazyka. Kurz by se měl po absolvování úvodních témat věnovat v rozhodující míře praktické aplikaci fotografie v empirickém výzkumu.