Charles Explorer logo
🇨🇿

Tvořivost jako rozvoj osobnosti

Předmět na Fakulta humanitních studií |
YBKC029

Sylabus

Témata:

1) Modely poznání - magický, mytický, reflexivní, trianglický (moderna), pluralitní.

2) Subjekt v lineárním a pluralitním modelu poznání.

3) Subjekt jako metastruktura (buňka, osobnost, societa).

4) Hranice subjektu, emocionalita a racionalita.

5) Znak v lineárním a pluralitním modelu poznání.

6) Realita v lineárním a pluralitním modelu poznání.

7) Umění jako nástroj transcendence.

8) Estetická hodnota v historickém aspektu.

9) Ontogeneze lidské psychiky ve vztahu k senzorické interakci.

10) Obraznost jako nástroj strukturování interakce (poznání prostřednictvím obrazu).

11) Obraz jako nástroj sociability (komunikace obrazem).

12) Vizuální umění a historický vývoj obrazových forem.

13) Jazyk jako metaforické vyvolání obrazové představy. Studijní literatura: * Povinná: LAKOFF, G. Ženy, oheň a jiné nebezpečné věci. Praha: Triáda,

2006. ISBN 80-86138-78-X. Vybrané kapitoly. VANČÁT, J. Výchova k tvořivosti v ŠVP. Praha: EduArt,

2007. ISBN 978-80-86783-20-8. VANČÁT, J. Tvořivost a obraznost v ŠVP. Praha: EduArt,

2008. ISBN 978-80-86783-31-8. * Doporučená: PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Academia,

1970. ISBN nepřiděleno. VOLEK, E. Znak - funkce - hodnota. Litomyšl: Paseka,

2004. ISBN 80-7185-666-5. BODEN, M. A. Creativity & Art. Oxford: Oxford University Press,

2010. ISBN 978-0-19-959073-5.

Anotace

Cílem semináře je představit posluchačům humanistických předmětů umělecký proces jako místo experimentální tvorby a zvýznamňování znaků. Upozornit, jaké místo v tomto procesu hraje jejich vlastní, subjektivní, jedinečná, neodvozená zkušenost.

Ukázat, jakým způsobem vstupují umělecky vytvořené znaky do komunikace. Ukázat tak styčné body mezi uměním a vědou.