1/ úvod, metaforika Východ Západ: Spengler, Huntington, Said, Buruma, Halbfass 2/ Řekové a Peršané, Alexandr a Indie, Řím a Karthágo 3/ katolíci a pravoslaví, Západ a Byzanc 4/ křesťané a islám, od chalífátu po Únos ze Seraillu 5/ křesťanské misie ve východních i západních "Indiích" 6/ objevení Orientu v romantice: Herder, Goethe, Novalis, Schopenhauer, Nietzsche 7/ Evropa a Rusko, Danilevskij a Masaryk 8/ Modernizace Orientu: od bengálské renesance až po Gándhího a Rushdieho 9/ Amerika a Evropa, "obrany Západu": Thoreau, Huizinga, Henri Massis… 10/ západní a východní blok v komunistickém kontextu, Střední Evropa jako obrana 11/ druhé objevení Orientu v esoterickém kontextu a New Age: Vivekanandova misie, Blavatská a Rerich, Ginsberg a Kerouac, dalajláma versus Mahešverananda 12/ Evropa a islám dnes, křižáctví a džihád versus multikulturalita
In the cultural history, „the East“, and „the West“, exists as terms both geographical and symbolical. Both used to be connected with meanings as “barbarianism”, “civilization”, “progress”, “backwardness”, “spirituality”, “rationality” etc.
The lecture will demonstrate how these stereotypes were developed and transformed in several selected historical situations, from Antiquity to Post-Modernity: Greece vs. Persia; Macedonia vs.
India; Rom vs. Cartago; Catholicism vs.
Byzantium; Christianity vs. Islam; Western Europe vs.
Russia; Europe and the USA; present-day Europe and present-day Asia; or: “Passage from India back to India”.