Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar in Academic Skills

Class at Faculty of Humanities |
YBSA003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Témata:1) Zdroje informací pro vědeckou práci, posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, poznámkový aparát atp.), typy odborných textů.2) Vyhledávání odborných zdrojů/literatury. Databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání - UKAŽ, Google scholar), AI.3) Rešerše, posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití.4) Organizace a archivace zdrojů s využitím technologií.5) Publikační etika: principy citační práce, citační normy, plagiace a falzifikace.6) Práce s citačními manažery.7) Čtení odborných textů: struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.8) Aktivní a kritické čtení: kritické čtení a porozumění textu, tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií).9) Citace vs. parafráze, tvorba parafrází.10) Proces tvorby odborného textu: základní typy odborných žánrů (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.).11) Struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavců apod.12) Plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování, jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy.13) Tvorba prezentace a prezentování.* Studijní literatura:* Povinná:ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON,

2005. ISBN 80-86429-40-7. NEUSAR, A. Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory.

2006. https://neusar.cz/mala-knizka-o-odbornem-psani/ FOLTÝNEK, T., ČERNIKOVSKÝ, P., FONTANA, J., GOJNÁ, Z., HENEK DLABOLOVÁ, D. et al. Jak se vyhnout plagiátorství: příručka pro studenty. Praha: Karolinum,

2020. ISBN 978-80-246-4789-0. ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda,

1999. ISBN 80-85927-69-1. ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia,

1997. ISBN: 80-7198-173-7.* Doporučená:BAILEY, S. Academic writing: a handbook for international students. London, New York: Routledge,

2015. 978-1-138-77849-8.   Dílčí anotace prosemináře k akademickým dovednostem  Proseminář pro distanční studenty Proseminář probíhá formou samostudia a víkendového soustředění. Účast na víkendovém soustředění je povinná. Absence na soustředění je možná pouze ze závažných objektivních důvodů doložených např. formulářem pracovní neschopnosti, nebo potvrzením zaměstnavatele o služební cestě. O absenci je nutné předem informovat garanta paralelky (magdalena.stovickovajantulova@fhs.cuni.cz) a obdržet jeho souhlas se splněním atestace náhradní formou. Bližší informace o náhradním plnění a průběhu celého semináře naleznete v moodlu (odkaz níže). Hodnocení v prosemináři zahrnuje plnění úkolů v průběhu semestru a zpracování a odevzdání seminární práce. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10707 Varvara Borisová V prosemináři budeme pracovat s tématy a texty (v českém i anglickém jazyce) z oboru sociokulturní antropologie se zaměřením na otázky tělesnosti a zdraví. Vítáni jsou studující, pro něž čeština není mateřským jazykem – proseminář poskytne prostor pro procvičování jazykových kompetencí a tvorbu psaného textu. Atestace se skládá z aktivní práce v hodině, vypracování seminární práce (včetně její prezentace) a oponentury.  Stránka paralelky v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14540 Nataša Diatková Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností z oblasti studií občanského sektoru, dobrovolnictví (sociologie). Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založena na domácí přípravě), vypracování seminární práce a oponentura seminární práce některého z kolegů. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14549 Lukáš Hejtmánek Proseminář bude zaměřen na využití videoher a virtuální reality v psychologickém výzkumu. Jak se videohry používají v diagnóze a léčbě duševních onemocnění? Jak nám mohou pomoci pochopit sociální chování jedince? A jak můžeme využít virtuální realitu ke zkoumání kognitivních procesů, jako je vnímání či prostorové myšlení? Studenti budou pracovat primárně s anglickými zdroji. Podmínkou atestace je aktivní účast na hodinách a průběžné plnění zadaných úkolů. Dva větší úkoly budou zahrnovat tvorbu odborného textu, oponenturu textu jiného studenta a presentaci odborného článku na hodině. https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13136 Jolana Anna Hošková Proseminář je určen pro ty, kteří se v rámci svého studia zajímají o témata sociokulturní antropologie a sociální konstrukci žité reality. Budeme se věnovat problematice tělesné autonomie v kontextu LGBT+ komunity a reprodukčních práv. Zároveň se blíže podíváme na institucionální a institucionalizovaný útlak ve výše zmíněné oblasti, otázku homogenity LGBT+ komunity a prodiskutujeme roli biologie a ,,daných biologických specifik", jež často slouží k argumentaci ve veřejném prostoru. Filosofií tohoto prosemináře bude vytvořit bezpečný prostor pro diskuzi a různorodost názorů a neodcházet se správnými odpověďmi, ale se správnými otázkami, sdílet si navzájem nové podněty, zdroje a úhle pohledu. Podmínkou atestace je aktivní zapojení do diskuzí vycházející z domácí přípravy a nastudované literatury a vypracování závěrečné seminární práce, která bude reflektovat prodiskutovaná témata. Stránka paralelky v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14592 Ondřej Hrubeš a Anastasiia Yevdokimova Zajímají tě témata jako občanská společnost, dobrovolnictví nebo aktivismus? Doktorandská dvojka Nasťa a Ondřej, která se těmito tématy zabývá, tě provede procesem tvorby akademické práce. Dozvíš se, jak efektivně vyhledávat zdroje, číst české i anglické vědecké texty a organizovat si informace. Zaměříme se i na klíčové dovednosti nezbytné pro prezentaci akademických prací a ukážeme si, jak chytře využívat při studiu AI. Výuka bude probíhat v počítačové učebně

0.33. Stránka paralelky v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15867 Lenka Jakoubková Budilová Seminář bude věnován nácviku dovedností spojených s akademickou prací. Budeme pracovat se sociálně-antropologickými texty, konkrétně pak z oblasti antropologie rodiny a příbuzenství. Podmínkou atestace bude aktivní práce v kurzu, pravidelná domácí příprava, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v moodle: Kurz: Proseminář k akademickým dovednostem (cuni.cz)  Jan Jaroš Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení aplikovaných dovedností spojených s tvorbou a prezentací odborného textu. Konkrétně se kromě výše uvedených témat budeme zabývat způsoby efektivního psaní odborného textu a jeho prezentace s ohledem na zamýšleného čtenáře/publikum/adresáta. Vedle vysoké úrovně písemného projevu bude důraz kladen i na projev mluvený (schopnost prezentovat, argumentovat a obhájit svou myšlenku) a prezentaci tvůrčích výsledků (dovednost jasně a efektivně prezentovat své výsledky odborné/širší veřejnosti).  Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15792 Juraj Jonáš Proseminář bude zaměřen na akademické dovednosti v sociálních vědách (vyhledávání a orientace v aktuální lietaratuře, četba, tvorba textu, prezentace, zpětná vazba). Tento kurz bude pracovat s texty ve dvou oblastech:

1) jazyk (psychologie, neurovědy), a

2) psychologie umělé inteligence. Podmínkou splnění kurzu je průběžné plnění úkolů zadáváných během semestru. Kurz je vhodný pro studenty, kteří se orientují na experimentální obory. Jaroslav Klepal Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností z oblasti sociokulturní antropologie věnující se problematice zdraví, nemoci a tělesnosti. Vítáni jsou též studující vztahující se k jihovýchodní Evropě. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině vycházející z domácí přípravy, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14686  Vilém Kubáč Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností pro studenstv

Annotation

This practical seminar introduces the main content and formal aspects of academic writing, aiming to develop students' critical reading abilities and academic writing skills.