Témata:
1) Úvod. Proměny etnomuzikologického teoretizování a badatelské spektrum současné etnomuzikologie.
2) Merriamův koncept „hudby jako kultury“.
3) Koncept hudebních subkultur.
4) K výzkumu hudebních subkultur mládeže v ČR.
5) Turinův koncept „hudby jako sociálního života“ a jeho čtyři základní typy distinktivních hudebních praxí. I.
6) Turinův koncept „hudby jako sociálního života“ a jeho čtyři základní typy distinktivních hudebních praxí. II.
7) Turinův koncept „hudby jako sociálního života“ a jeho čtyři základní typy distinktivních hudebních praxí. III.
8) Turinův koncept „hudby jako sociálního života“ a jeho čtyři základní typy distinktivních hudebních praxí. IV.
9) Koncept „soundscape“ Kay Shelemayové
10) Koncept „hudebního světa“ Zuzany Jurkové a jeho aplikace v současných terénních výzkumech pražských hudebních světů I.
11) Koncept „hudebního světa“ Zuzany Jurkové a jeho aplikace v současných terénních výzkumech pražských hudebních světů II.
12) Individuální v hudební etnografii.
13) Etnomuzikologie v těžkých časech. Studijní ltieratura: * Povinná: JURKOVÁ, Z. a kolektiv. Pražské hudební světy. Praha: Charles University in Prague - Karolinum Press,
2014. ISBN 978-80-246-2484-6. Vybrané kapitoly. KOLÁŘOVÁ, M., ORAVCOVÁ, A. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),
2011. ISBN 978-80-7419-060-5. Vybrané kapitoly. MERRIAM, A. P. The Anthropology of Music. Evanston, Ill.: Northwestern University Press,
1964. ISBN 978-0-8101-0607-9. Vybrané kapitoly. RICE, T. Ethnomusicology: A Very Short Introduction. 3rd edition. New York: Oxford University Press,
2013. ISBN 978-0-19-979437-9. Vybrané kapitoly. SHELEMAY, K. K. Soundscapes: Exploring Music in a Changing World. 3rd edition. New York, London: W. W. Norton & Company,
2015. ISBN 978-0-393-91828-1. Vybrané kapitoly. TURINO, T. Music as Social Life: The Politics of Participation. Pap/Com edition. Chicago: University Of Chicago Press,
2008. ISBN 978-0-226-81698-2. Vybrané kapitoly. RICE, T. Modeling Ethnomusicology. New York, NY: Oxford University Press,
2017. ISBN 978-0-19-061689-2. Vybrané kapitoly. JURKOVÁ, Z. ed. Národopisná revue. 2016, 26(2). Badatelské spektrum současné etnomuzikologie. Strážnice: Ústav lidové kultury. ISSN 0862-8351. Dostupné z: HEŘMANSKÝ, M., NOVOTNÁ, H. Hudební subkultury. In JANEČEK, P., BITTNEROVÁ, D. Folklor atomového věku: kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum, 2011, s. 89-110. ISBN 978-80-7036-315-7. * Doporučená: BARZ, G. F., COOLEY, T. J. ed. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. 2nd edition. New York: Oxford University Press,
2008. ISBN 978-0-19-532496-9. Vybrané kapitoly. NETTL, B. The Study of Ethnomusicology: Thirty-Three Discussions. 3 edition. Urbana , Chicago, Springfield: University of Illinois Press,
2015. ISBN 978-0-252-08082-1. Vybrané kapitoly. NOVOTNÁ, H., DVOŘÁK, J. Punk vs. skinheads: historie jednoho vztahu. In BITTNEROVÁ, D., HEŘMANSKÝ, M. eds. Kultura českého prostoru, prostor české kultury. Praha: ERMAT, 2008, s. 261-288. ISBN 978-80-87178-03-4.
Tento seminář je komplementární s hudebně-antropologickým seminářem. Zatímco v Hudebně-antropologickém semináři studenti chodí do svého terénu a píší (výsledné studentské texty průběžně společně čteme a diskutujeme v hodině), tak v tomto semináři studenti v rámci domácí přípravou čtou a píší anotace, v hodině pak prezentují a diskutují relevantní teoreticko-metodologickou literaturu a vybrané publikované texty z terénní praxe jako inspirace.