Témata:
1) Pedagogická psychologie a její témata.
2) Klíčové teoretické inspirace pro pedagogickou psychologii.
3) Učení - definice a konceptualizace v pedagogické psychologii.
4) Dítě - konceptualizace v moderní pedagogické psychologii I.
5) Dítě - konceptualizace v moderní pedagogické psychologii II.
6) Vztah učení a vývoje jako výchozí myšlenkový rámec současné pedagogické psychologie.
7) Konstruktivistická tradice v pedagogické psychologii a její současné podoby I.
8) Konstruktivistická tradice v pedagogické psychologii a její současné podoby II.
9) Sociokulturní tradice v pedagogické psychologii a její současné podoby I.
10) Sociokulturní tradice v pedagogické psychologii a její současné podoby II.
11) Sociokulturní tradice v pedagogické psychologii a její současné podoby III.
12) Metody výzkumu v pedagogické psychologii.
13) Možnosti transferu výsledků výzkumu pedagogické psychologie do praxe. Studijní literatura: * Povinná: ŠTECH, S. O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově. In PEŠKOVÁ, J., LIPERTOVÁ, P. eds. Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK - PedF,
1996. ISBN 80-96039-09-9. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál,
2013. ISBN 978-80-262-0174-8. Vybrané kapitoly. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál,
1998. ISBN 80-7178-216-5. Vybrané kapitoly. * Doporučená: ŠTECH, S. Pojetí dětství a dítěte v psychologii a v poradenství. In HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kolektiv. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK - PedF, 2005, s. 7-33. ISBN 80-7290-215-6. MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Praha: Portál,
2009. ISBN: 978-80-7367-585-1. Vybrané kapitoly. ŠTECH, S. Sociálně kulturní pojetí handicapu. In VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. eds. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1999, s. 33-56. ISBN 80-7184-929-4. VYGOTSKÝ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál,
2004. ISBN 80-7178-943-7. Vybrané kapitoly. RENDL, M. O konstruktivismu ve vyučování matematiky. Pedagogika. 2008, 58(2), s. 167-204. ISSN 0031-3815.
Přednáškový cyklus uvádí studenta do studia pedagogické psychologie, tedy vědy o výchově v kontextu psychologického poznání a psychologických metod výzkumu. Seznamuje s předmětem pedagogické psychologie a vybranými klíčovými tématy této disciplíny a to s důrazem na dvě významné myšlenkové tradice ve studiu a výzkumu učení a poznávání: konstruktivistické a sociokulturní.
V průběhu realizace přednáškového cyklu je kladen důraz na schopnost studenta zhodnocovat odborné texty pro potřeby tvorby vlastní písemné práce.