PRAVIDLA PRO DISTANČNÍ VÝUKU:
Online účast na výuce nebude požadována, distanční výuka bude probíhat prostřednictvím každotýdenního zadávání úkolů. Ty budu zadávat pomocí emailů, odevzdávat se budou v odevzdávárně v Moodle. Úkoly nahrazující teoretické hodiny budou spočívat v četbě krátkých textů, případně sledování videí a zaslání odpovědí na zadané otázky. Úkoly nahrazující exkurze budou spočívat v individuálních „exkurzích“: účasti na náboženské akci zadaného typu a následném zaslání krátkého textu (požadovaná podoba textu bude upřesněna). Pokud se situace zhorší natolik, že budou zrušeny i náboženské akce, budeme si muset vystačit s dokumentárními filmy a otázkami k nim.
Podmínkou splnění kurzu je odevzdání minimálně 60% zadaných úkolů a jejich průměrné hodnocení známkou 3 nebo lepší. Ze zaslaných úkolů každého studenta na konci semestru náhodně vyberu tři, které oznámkuji, a na jejich základě pak udělím zápočet. Pokud by celý semestr musel proběhnout distanční formou, závěrečný test psát nebudeme.
Pokud bude obnovena možnost kontaktní výuky, vrátíme se k původnímu plánu seminárních hodin a společných exkurzí. V takovém případě by podmínky pro atestaci kurzu byly kombinací obou popsaných.
Pokud byste měli jakékoli dotazy nebo nejasnosti, neváhejte mě během semestru kontaktovat emailem. Podle potřeby také postupně otevřu v Moodle možnost chatů a tak podobně, abychom byli alespoň touto formou kontaktu.
Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8432
Sylabus je předběžný a může v něm dojít ke změnám v závislosti na časových možnostech hostů apod. 8. 10. 2020
Představení kurzu, požadavky pro získání zápočtu. Co je to „náboženství"? Je možné jej definovat? Literatura: Bowie, F. 2008. Antropologie náboženství. Praha: Portál. Kapitola 1 Paden, W. E. 2002. Bádání o posvátnu: náboženství ve spektru interpretací. Brno: Masarykova univerzita. Kap. 1. 15. 10. 2020
Různé perspektivy, z nichž můžeme na náboženství nahlížet, a jejich prolínání. Význam znalosti pozice toho, kdo o náboženství vypovídá. Náboženství jako antropologická kategorie; specifika antropologické perspektivy. Literatura: Bowie, F. 2008. Antropologie náboženství. Praha: Portál. Kapitola 1 Geertz, C. 2000. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha, SLON. S. 103-146. Murphy, R. F. 1998. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, SLON. S. 170-194. 22. 10. 2020
Exkurze: Karmel Edith Steinové, Praha – Košíře. Návštěva katolického řeholního společenství; možnost diskuze s řádovými sestrami, praktické vyzkoušení meditační techniky. 29. 10. 2020
Metodologická specifika antropologického výzkumu náboženství. Metodologický agnosticismus/ "věřícný" postoj. Co v kontextu znamená „brát informátory vážně"? Možnosti a omezení introspekce při zkoumání náboženské zkušenosti metodou zúčastněného pozorování. Jak náboženský prožitek popsat v antropologickém textu? Literatura: Bowie, F. (2008): Antropologie náboženství. Praha, Portál, str. 31-35 (Kap. Vymezení náboženství). 5. 11. 2020
Náboženská zkušenost. Jde o prožitek sui generis, nebo o záležitost intepretace? Lze odlišit náboženskou zkušenost od ne-náboženské? Důsledky sui generis náhledu pro zkoumání náboženství ve společenských vědách. Literatura: James, W. 1930. Druhy náboženské zkušenosti. Praha, Melantrich. Otto, R. 1998. Posvátno. Praha, Vyšehrad, s. 17–53. Závorková, P., Vido, R. (2010): Když jí otřu obličej, tak je to modlitba. Biograf 52-53, str. 3-40. 12. 11. 2020
Návštěva hosta: lektor neo-šamanismu Ivo Musil (samani.cz) 19. 11. 2020
Šamanismus a neo-šamanismus. Existuje „tradiční šamanismus", nebo jde jen o akademický koncept? Vývoj antropologických náhledů na problematiku. Vznik neo-šamanismu a jeho specifika. Současné výzkumné trendy. Literatura: Bowie, F. 2008. Antropologie náboženství. Praha: Portál. Kap. 7. Eliade, M. 1997. Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Praha: Argo, s. 24-48. Kap 1. Harner, M. 2010. Cesta šamana. Praha: DharmaGaia. 26. 11. 2020
Proměny religiozity v současném světě. Koncepty sekularizace a jejich přehodnocení. Náboženství vs. spiritualita. Důsledky pro antropologické studium náboženství. Literatura: Nešpor, Z. R.; Lužný D. 2007. Sociologie Náboženství. Praha: Portál. Kapitola „Náboženství v současnosti". Partridge, Ch. 2005. The Re-Enchantment of the West: Volume 1 Alternative Spiritualities, Sacralization, Popular Culture and Occulture. London; New York: Bloomsbury T&T Clark. Kapitola 1. 3. 12. 2020
Návštěva hosta 10. 12. 2020
Rituál. Teorie rituálu. Přechodové rituály, koncept liminality. Literatura: Bowie, F. 2008. Antropologie náboženství. Praha: Portál. Kap. 6. Geertz, C. 2000. Interpretace kultur. Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), str. 165-193 (Kap. Rituál a sociální změna: Příklad z Jávy). Murphy, R. F. 1998. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, SLON, s. 186–191. Van Gennep, A. 1997. Přechodové rituály. Praha, NLN. Turner, V. 2004. Průběh rituálu. Brno, Computer Press. 17. 12. 2020
Exkurze 19. 12. 2020
Náboženství a tělesnost: Mary Douglas a rituální čistota, Bourdieu a habitus, koncept embodimentu. Literatura: Bourdieu, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. Douglas, Mary. 2014. Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. KULA. Praha: Malvern. 7. 1. 2021
Test
Kurz je úvodním seznámením s antropologií náboženství. Výklad teoretických konceptů omezíme na nezbytné minimum; většinu kurzu budeme věnovat konkrétním tématům, která si přiblížíme nejen teoretickým výkladem, ale také prostřednictvím exkurzí a návštěv hostů.
Budeme se zabývat zejména „klasickými“ tématy antropologie náboženství, jako je rituál, transové stavy, šamanismus a další. Budeme mluvit o tom, co je to náboženská zkušenost a zda a jak je možné odlišit náboženský jev či prožitek od nenáboženského.
Pozornost zaměříme také na proměny religiozity v současném Západním světě (náboženství vs. spiritualita) a na diskuze o tom, jak je to se sekularizací současné společnosti. Příklady, na nichž budou tato témata ilustrována, budou převážně z oblasti současné Západní náboženské scény, nových náboženských hnutí a tzv. alternativní spirituality.
Kurz předpokládá schopnost porozumět anglicky psanému textu a mluvenému projevu.