Charles Explorer logo
🇬🇧

Anthropology of the Handicap

Class at Faculty of Humanities |
YBSC172

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus:

1.      Úvod do problematiky. Pojem HANDICAP, proměna slova v čase a kulturách.

2.      Je lepší s handicapem žít, nebo raději umřít? O konceptu Obětní beránek, mýtu o Oidipovi, a příběh Murphy – antropologie handicapu na vlastním těle (podle knihy R. F. Murphy: Umlčené tělo).

3.      Do světa handicapovaného vstupuje Druhý, což je impuls pro proměnu, které budeme říkat  METANOIA. Motiv životní amplitudy oproti životní rovnováze (podle Jana Patočky).

4.      Nemoc a handicap jako přechodový rituál (podle knihy V. Turnera: Průběh rituálu).

5.      Něco z neurověd. Pohled zorným úhlem neurologie a anatomie na podstatu strachu, úzkosti, skleslosti, deprese a jak z toho ven.

6.      Já a Druhý filosoficky: ukázáno na dvou různých filosofických koncepcích (židovské a křesťanské), (výklad podle M. Bubera, E. Levinase, B. Caspera, R. Braguea).

7.      Já a Druhý prakticky: starost o druhého jako utváření sebe samého. Láska k bližnímu. Bipersonalita v psychoterapii (podle J. Němec: Bolest a naděje).

8.      Tělo, já a společnost: náhled na sociální stránku handicapu. Přijetí handicapu podle mýtem určovaného podvědomí, nebo podle racionální vědomé mysli (výklad podle R. F. Murphyho, S. Freuda).

9.      Vědomá mysl a osoba, a některé antropologické konstanty člověka: člověk jako nepřirozený druh, jeho smrtelnost a schopnost transcendence (výklad podle Jana Sokola).

10.  Emoce. Ukázáno na smíchu, pláči, strachu, bolesti, jejich význam a překonávání (podle J. Němec: Bolest a naděje).

11.  Vina a odpuštění (podle M. Bubera, S. Freuda, K. Jasperse).

12.  Hledání smyslu života a smyslu utrpení (výklad podle V. Frankla). Atestace: na základě kolokvií ke zpracovaným referátům z podatelny UKC. Všechny studijní texty jsou v elektronické podobě v Moodle v UKC.

Annotation

This course introduces students to the Important Books of the guided reading programme that are supervised by the lecturer of this course.