Charles Explorer logo
🇬🇧

Comprehensive Exam in European History in Contexts

Class at Faculty of Humanities |
YBZA30000

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

SEZNAM LITERATURY K SOUBORNÉ ZKOUŠCE Z HISTORIE         1/ Starověk       

   Fustel de Coulanges, Antická obec, Praha 1997;  

   Jan  Bouzek - Zdeněk Kratochvíl, Od mýtu k logu, Praha 1994 + Řeč umění a archaické filosofie, Praha 1995;  

   Jan Bouzek - Iva Ondřejová, Řecké umění, Praha 2004;  

   Ladislav Vidman, Od Olympu k Panteonu: antické náboženství a morálka, Praha 1986 a 1997;  

   Antonín Bartoněk, Odysseové na moři historie, Praha 1976;  

   Antonín Bartoněk, Zlatá Egeis, Praha 1969;  

   Jochen Bleicken, Athénská demokracie, Praha 2002;  

   Jan Burian, Římské imperium: vrchol a proměny antické civilizace, Praha 1994;  

   Robert Flaceliére, Život v době Periklově, nakl.Odeon, Praha 1981;   

  Jörg Rüpke, Náboženství Římanů, Praha 2007;   2/ Středověk    

   Michail Bachtin, Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance, Praha 1975;  

   Jacques Le Goff, Středověký člověk a jeho svět, Praha 2003;  

   Jean-Claude Schmitt, Revenanti. Živí a mrtví ve středověké společnosti, Praha 2003;  

   Georges Duby, Věk katedrál. Umění a společnost 980-1420, Praha 2002;  

   Aron Gurevič, Kategorie středověké kultury, Praha 1978;  

   Aron Gurevič, Nebe, peklo, svět. Praha 1996;  

   Johan Huizinga, Podzim středověku, Praha 1999;  

   Edit Ennenová, Ženy ve středověku, Praha 2002;  

   Kamil Krofta, Duchovní odkaz husitství, Praha 1946;  

   Josef Macek, Víra a zbožnost v jagellonském věku, Praha 2001;  

   Ferdinand Seibt, Lesk a bída středověku, Praha 2000;  

   František Šmahel (vyd.), Člověk českého středověku, Praha 2002;<

Annotation

Compulsory final comprehensive exam on issues of the Czech History in the European context:

This exam is focused on European history and above all Czech history (examples from Czech history will contribute to a better understanding of more common issues of European history). The attention is paid mainly to

(a) history of institutions related to systems of power, (b) history of religion, scientific and political thinking and culture history, (c) history of art. Student is required to read at least 20 items, equally distributed into all three thematic areas (from 5-7 items from each area). During the exam the student is given questions relating to his/her list of literature.Students are required to demonstrate not only general knowledge of the upper mentioned sub- disciplines but also the ability to work independently with historiographical literature, to differ information taken from sources and its interpretation based on methodical and theoretical historical work. Organization: Based on texts chosen from assigned literature students orally present five topics selected from the assigned thematic areas.

They are required to have general knowledge of European cultural epochs as well as of the texts assigned for the compulsory exam "Introduction to History”.