Rámcový sylabus
1. Zdroje informací a posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, pozn. aparát atp.), typy odborných textů.
2. Vyhledávání odborných zdrojů/ literatury - databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání /Research gate, Google scholar…/) - rešerše (záměr vyhledávání textu, formulace rešeršního dotazu atp.) - posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití - organizace a archivace zdrojů s využitím technologií
3. Publikační etika - principy citační práce, citační normy - plagiace a falzifikace. - práce s citačními manažery atp.
4. Čtení odborných textů - struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod. - efektivní a aktivní čtení (tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií) - kritické čtení a porozumění textu - citace vs. parafráze, tvorba parafrází
5. Proces tvorby odborného textu: - základní typy práce s odbornou literaturou (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.) - struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod. - plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování - jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy - práce s textovými editory, tvorba powerpointové prezentace
Proseminář je zaměřený na osvojení si základních dovedností práce s odbornou literaturou včetně tvorby vlastního odborného textu a jeho prezentace. Důraz je kladen na hledání zdrojů a posouzení jejich relevance k vybranému tématu, práci s odbornou literaturou (strategie čtení odborného textu, tvorba a užívání citací a parafrází atp.) a strategii tvorby vlastního výstupu s parametry akademického textu (publikační etika, akademické psaní a prezentace).
Kurs má seminární charakter, tj. vyžaduje průběžnou přípravu a aktivní práci v hodinách. Cílem kursu je kultivace schopnosti vytvořit a prezentovat vlastní odborný text a dovednosti odborný text kriticky nahlédnout. Prosemináře vycházejí se společného rámcového sylabu, který jednotliví vyučující přizpůsobují vlastní profilaci: oborová resp. tématická zaměření konkrétních proseminářů jsou specifikována v jejich dílčích anotacích.