SOCIOKULTURNÍ a LINGVISTICKÁ ANTROPOLOGIE
Okruhy k dílčí zkoušce pokrývají širší škálu bádání v oblasti sociální, kulturní a lingvistické antropologie. Výběr tematických okruh ů je volen s ohledem na možné vědecko-výzkumné zaměření doktorandů, jejichž specializací jsou různé (sub)disciplíny sociální antropologie. Povinná četba i doplňková literatura může být průběžně doplňována a upravována. 1. Etnografie jako metoda, etika antropologického výzkumu
Povinná četba:
HAMMERSLEY, M., ATKINSON, P., Ethnography. Principles in Practice. London-New York: Routledge, 2007 (1. vydání, 1983).
Doplňková literatura:
CASTA?EDA, Q. E., Ethnography in the Forest: An Analysis of the Ethics in the Morals of Anthropology, in Cultural Anthropology, 21, 1, 2006, s. 121-145.
Otázky (výběr): 1. Jak Hammersley charakterizuje etnografii a etnologii? 2. Jaké jsou základní rysy etnografické práce podle Hammersleyho? 3. Jak Hammersley charakterizuje pozitivismus a naturalismus? 4. Co to znamená psát etnografii? Jaké jsou styly a typy etnografického psaní? 5. Co považuje Hammersley za klíčové z hlediska etiky etnografického výzkumu? 2. Kultury jako adaptivní systémy (ekologická antropologie)
Povinná četba:
COLE, J. W., WOLF, E. R., The Hidden Frontier. Ecology and Ethnicity in an Alpine Valley. With a New Introduction. Berkeley-Los Angeles-London, 1999 (původní vydání, 1974).
Doplňková literatura:
KOTTAK, C. P., The New Ecological Anthropology, in American Anthropologist, 101, 1, 1999,s. 23-35.
Otázky (výběr): 1. Jak se formovala tyrolská identita? 2. Jak charakterizují autoři ekologii horského zemědělství, na čem je založena? 3. Jak jsou v Horní Anaunii organizovány vesnické zdroje? 4. Jak charakterizují autoři nový ekonomický řád v jižním Tyrolsku? 5. Charakterizujte typy sociálních vazeb v jižním Tyrolsku. 3. "Kognitivní obrat" v antropologických paradigmatech (kognitivní antropologie)
Povinná četba:
CASSON, R. W., Schemata in Cognitive Anthropology, in Annual Review of Anthropology, 12, 1983, s. 429-462.
Doplňková literatura:
EMBER, C. R., Cross-Cultural Cognitive Studies, in Annual Review of Anthropology, 6, 1977, s. 33-56.
Otázky (výběr): 1. Co se rozumí schematem z hlediska kognitivní antropologie? 2. Jak autor vysvětluje pojem framing ve vztahu ke kognitivní antropologii? 3. Jak ve svém článku Casson popisuje paměť (memory)? 4. Jak charakterizuje kulturní schemata, co je jejich objektem? 5. Jaký význam mají v antropologii, lingvistice a psychologii pojmy metafora a narativ? 4. Jazyk a symbolická moc (lingvistická antropologie a sociolingvistika)
Povinná četba:
DURANTI, A., Language as Culture in U. S. Anthropology, in Current Anthropology, 44, 3, 2003, s. 323-347.
Doplňková literatura:
KEESING, R. M., Exotic Readings as Cultural Texts, in Current Anthropology, 30, 4, 1989, s. 459-479.
Otázky (výběr): 1. Jaké je první jazykové paradigma v severoamerické kulturní antropologii? 2. Co je charakteristické pro druhé jazykové paradigma v SA kulturní antropologii? 3. Charakterizujte pojmy performance a indexikalita z lingvistického pohledu. 4. Jaká témata jsou studována v třetím jazykovém paradigmatu vývoje SA kulturní antropologie podle Durantiho? 5. Vyberte si některý z komentářů k Durantiho článku a charakterizujte jej (např. D. Hymese, D. Spitulnikové aj.). 5. Etnicita, etnická identita, národy a nacionalismus
Povinná četba:
HROCH, M. (ed.), Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
Doplňková literatura:
CAMPBELL, A., Ethical Ethnicity: A Critique, in The Journal of Modern African Studies, 35, 1, 1997, s. 53-79.
Otázky (výběr): 1. Jak pohlíží na nacionalismus E. Hobsbawm? 2. Jak charakterizuje W. Connor etnonacionalismus? 3. Charakterizujte typologii vzniku národů dle J. A. Armstronga. 4. Co ví o národní identitě R. Grew? Jak je národní identita konstruována? 5. Co jsou dle B. Andersona tzv. pomyslná společenství (imagined communities)? 6. Turismus jako symbol moderního a postmoderního světa (antropologie turismu)
Povinná četba:
NASH, D., Tourism as an Anthropological Subject, in Current Anthropology, 22, 5, 1981, s. 461-481.
Doplňková literatura:
STRONZA, A., Anthropology of Tourism: Forging New Ground for Ecotourism and Other Alternatives, in Annual Review of Anthropology, 30, 2001, s. 261-283.
Otázky (výběr): 1. Jaký význam má antropologické studium turismu dle D. Nashe? 2. Co je vlastně turismus podle Nashe? 3. Jaké vidí Nash teoretické možnosti při studiu turismu? 4. Jaké hlavní případy a jaké hlavní důsledky turismu přináší podle Nashe? 5. Jaký komentář má k Nashovu článku E. Cohen? 7. Medicínská antropologie (antropologie těla - tělo jako "nástroj", který nevlastníme, tetování aj. tělesné mutilace jako symbolické vyjádření vztahu k okolnímu světu apod.)
Poviná četba:
MURPHY, R., Umlčené tělo. Praha: Sociologick é nakladatelství, 2001.
Doplňková literatura:
GRUENBAUM, E., Sexuality Issues in the Movement to Abolish Female Genital Cutting in Sudan, in Medical Anthropology Quarterly, 20, 1, 2006, s. 121-138.
Otázky (výběr): 1. Jak popisuje R. Murphy vztah nemocnice vs. chovanec? 2. Jak funguje lidský mozek podle Murphyho? 3. Jak Murphy popisuje dimenze své invalidity? 4. Jak charakterizuje Murphy své postižení z hlediska sociální identity? 5. Jak autor popisuje paralýzu v poslední části své knihy?
</
This course is concerned with a wide range of research topics in the field of social, cultural and linguistic anthropology.
The thematic units are specified with respect to the doctoral students' scientific interests.